اهم اخبار

بانک ها یک سوم از منابع قانونی بخش کشاورزی را اختصاص می دهند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]رئیس کمیسیون کشاوری مجلس شورای اسلامی گفت: مطابق قانون بانک ها باید ۲۵ درصد از منابع خود را به امور تجاری و غیرتجاری بخش کشاورزی اختصاص دهند، اما اکنون کمتر از هشت درصد این منابع تخصیص می یابد.[/heading]

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس رجایی روز دوشنبه در نشست بررسی مشکلات کارخانجات خوراک دام و طیور و دیگر تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ افزود: بخش کشاورزی نیازمند سرمایه در گردش است و یکی از مشکلات عمده این بخش سرمایه درگردش است که باید جدی گرفته شود.

به گفته وی،لازم است دولت سهم سرمایه در گردش بخش کشاورزی را از بانک ها اخذ نماید تا بخشی از مشکلات این بخش که تامین کننده امنیت غذایی کشور است، برطرف شود.
رجایی اضافه کرد: سالیانه ۱۰درصد از منابع صندوق توسعه ملی باید به بخش کشاورزی اختصاص یابد، اما همواره بخش کمی از آن به شکل درست استفاده شده یا در جای صحیحی از آن بهره گیری نمی شود.
وی گفت: صندوق حمایت از بخش دامپروری مدت ۱۳سال است که شکل گرفته و از زمان ایجاد آن نیازمند تامین سهم ۴۹ درصدی از سوی دولت است ،بنابراین ضرورت دارد که وزارت جهاد کشاورزی ۱۰ تا ۲۰ میلیارد ریال از منابع موسسه جهاد نصر یا استقلال تامین را در اختیار این صندوق قرار دهد.
رجایی در بخش دیگری از این نشست، افزود: هنگامی که تجمیع وظایف بخش کشاورزی و محول ساختن آن به وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد، قرار بود تنطیم بازار، صادرات و واردات به این وزارتخانه محول شود، تا این وزارتخانه بتواند بازار را بهتر کنترل کند، اما وزارت جهاد کشاورزی به خوبی از این اختیارات خود استفاده نکرد .
به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، برابر قانون مزبور، وزارت جهاد کشاورزی می تواند در تنظیم بازار، واردات، صادرات و تعرفه گذاری ورود پیدا کند.
رجایی افزود:طبق ماده چهار قانون افزایش بهره وری واردات نهاده های کشاورزی باید توسط تشکل های بخش کشاورزی انجام شود که این امر نیازمند تقویت تشکل هاست تا از انحصار واردات جلوگیری شود.
وی اضافه کرد: انحصار در واردات نهاده های کشاورزی از گذشته وجود داشت و این موضوع امروز نیز وجود دارد و باعث آسیب واردکنندگان جدید این بخش می شود.
به گفته وی، مطابق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، عملیات ضد انحصار نیز تدوین شده تا مسیر درستی طی شود .
رجایی گفت : چنانچه انحصار محصولات کشورزی از جمله نهاده های کشاورزی، جوجه و مرغ اجداد کنترل شود، فضای تولیدی کشور رقابتی خواهد شد.
وی اظهارداشت: طبق قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی استانداردهای تغذیه لحاظ شده و این قانون موجود است.
رجایی تصریح کرد: مطابق قانون نظام جامع دامپروری کشور، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده تا تولید خوراک دام و طیور توسط کارخانجات دام و طیور تامین شود.
به گزارش ایرنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش گفته بود، اکنون همه فشارها برای اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی بر عهده بانک کشاورزی است و سایر بانک ها با وجود مقررات و قوانین به تعهد خود عمل نمی کنند.
به گفته وی، بخش کشاورزی سهم بالایی در فضای کسب و کار، تولید ناخالص ملی و اشتغال دارد، اما امکانات بانکی آنگونه که لازم است، در اختیار بخش کشاورزی قرار نمی گیرد و در واقع منابع تخصیصی بانک ها به بخش کشاورزی برای افزایش بازده و بهره وری کافی نیست.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *