اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی :با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها مصرف لبنیات ۴۲ درصد کاهش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی گفت: بسیاری از کارخانه‌های لبنی در کشور تعطیل شده‌اند یا اینکه با درصد کمی از ظرفیت واقعی خود تولید می‌کنند که این وضعیت ناشی از رفتار دولت و سازمان حمایت با کارخانه‌های لبنی است و این در حالی است که هر روز به تعداد واحدهای سنتی لبنی، ماست‌بندی‌ها و تولید پنیر پیتزای زیرپله‌ای و خیابانی اضافه ‌می‌شود و برخی صنایع تصور می‌کنند که اگر واحد صنعتی خود را تعطیل کنند و به جمع لبنیاتی‌های سنتی کنار خیابان اضافه شوند به نفع‌شان است

به گزارش ایلنا،  محمدرضا گنجی-مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی- گفت: ۱۵ شرکت محصولات لبنی خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کنند و در این بین چند شرکت واسط نیز مسئولیت صادرات شیرخشک تولیدی کشور را برعهده دارند. در این میان برخی افراد به صورت موردی اقدام به صادرات لبنیات می‌کنند که مشاهده شده است که عمدتا کالاهای نامرغوب صادر می کنند و مطمئنا این‌ افراد پایداری در تجارت خود نخواهند دید چرا که صادرات لبنیات تنها با ایجاد برندهای معتبر امکانپذیر است.

گنجی ادامه داد: بسیاری از کارخانه‌های لبنی در کشور تعطیل شده‌اند یا اینکه با درصد کمی از ظرفیت واقعی خود تولید می‌کنند که این وضعیت ناشی از رفتار دولت و سازمان حمایت با کارخانه‌های لبنی است و این در حالی است که هر روز به تعداد واحدهای سنتی لبنی، ماست‌بندی‌ها و تولید پنیر پیتزای زیرپله‌ای و خیابانی اضافه ‌می‌شود و برخی صنایع تصور می‌کنند که اگر واحد صنعتی خود را تعطیل کنند و به جمع لبنیاتی‌های سنتی کنار خیابان اضافه شوند به نفع‌شان است چرا که آن‌ها هیچ نظارتی روی‌شان صورت نمی‌گیرد و هر محصولی را با هر افزودنی و هر قیمتی که بخواهند می‌توانند عرضه کنند.

همچنین حسین چمنی-دبیر ستاد نخستین نمایشگاه بین المللی لبنیات و صنایع وابسته-از برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی لبنیات و صنایع وابسته  در شهریورماه سال جاری در کشور خبر داد و اظهار داشت: این نمایشگاه از ۲۳ تا ۲۶ شهریورماه در سالن شماره ۶ نمایشگاه بین المللی با محوریت صادرات برگزار می شود.

وی با بیان اینکه مصرف شیر در کشور یک ضرورت انکارناپذیر است، گفت: اگر این مسئله مورد توجه قرار نگیرد کشور زمین گیر خواهد شد.

دبیر ستاد نخستین نمایشگاه بین المللی لبنیات و صنایع وابسته با بیان اینکه از سال ۹۰، جمعیت کشور مرحله جوانی را پشت سر گذاشته و وارد میانسالی شده است، گفت: در ۳۵ سال آینده جمعیت ایران وارد مرحله سالمندی خواهد شد اما متاسفانه مرحله سالمندی در ایران برابر با مرحله پیری و بیمار و زمین گیر شدن است.

چمنی با اشاره به اینکه در ۲۵ سال آینده ۲۶ میلیون جمعیت سالمند در کشور وجود دارد، تصریح کرد: این افراد به دلیل اینکه از تغذیه سالم برخوردار نبوده اند؛ دچار بیماری شده و هزینه هنگفتی برای دولت خواهند داشت.

این کارشناس صنعت لبنیات اضافه کرد: این واقعیت تلخی است که وجود دارد و ما به سادگی از کنار آن می گذریم. کدامیک از ما به این مسئله توجه دارد که خطر به این بزرگی در ۳۵ سال آینده در انتظار کشور است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که اگر جمعیت کشور، تغذیه سالم داشته باشد و محصولات لبنی به اندازه کافی در سبد غذایی آنها قرار بگیرد با چنین بحرانی مواجه نخواهیم بود.

چمنی با بیان اینکه بر اساس آمار در حال حاضر ۶۵ درصد تخت های بیمارستانی توسط افراد سالمند اشغال می شود، گفت: گنجاندن محصولات غذایی سالم از جمله لبنیات در سبد غذایی مصرف کنندگان جامعه ما را از چنین مسائلی مصون دور نگه می دارد.

وی گفت: حد فاصل سالهای ۸۰ تا ۹۰ آمار مبتلایان به پوکی استخوان که از جمعیت بالای ۵۰ سال از ۱۵.۵ حدود ۳۴ درصد افزایش یافته ضمن اینکه تراکم استخوان ایرانیان بین ۶ تا ۲۴ درصد کاهش یافته است.

چمنی با بیان اینکه چه کسی باید در چه زمانی صدای شکستن استخوان های مردم ایران را بشنود، گفت: تا قبل از انقلاب ما سالانه ۴۰۰ میلیون دلار واردات فراورده های لبنی داشتیم در حالی که هم اکنون حدود ۳۰ سال است که بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار در این زمینه صادرات داریم. بنابراین باید از این پتانسیل های موجود برای ارتقا سلامت جامعه نیز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مصرف لبنیات در کشور بیش از ۸۰ کیلوگرم نیست، گفت: این در حالی است که عدد مذکو باید ۲۹۰ کیلوگرم باشد. متاسفانه در این زمینه برنامه هایی نیز نوشتیم اما چون حرکت رو به جلویی انجام نشد نه تنها پیشرفت نکردیم بلکه با کاهش مصرف نیز مواجه بودیم.

دبیر ستاد نخستین نمایشگاه بین المللی لبنیات و صنایع وابسته مسئله مهم دیگر در این زمینه را بحث فرهنگ سازی عنوان کرد و گفت: از ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه ها مصرف لبنیات در کشور ۴۲ درصد کاهش پیدا کرد که این به نوعی یک سقوط بود.

همچنین رضا باکری-دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی- در پاسخ به سوالی در خصوص وجود مافیای صادرات لبنیات گفت: مافیایی برای صادرات لبنیات به روسیه وجود ندارد اما از آنجا که شرکت‌های روسی شرایط خاصی برای واردات این محصول دارند، هر کارخانه‌ای امکان صدور محصول خود به این کشور را ندارد اما برخی از صنایع لبنی نمی‌توانند این امکانات را برای روسها فراهم کنند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *