اهم اخبار

با ظهور کنیا به عنوان رقیب جدی برای هند / آیا ایران می‌تواند تخفیف قیمت از هند برای واردات چای بگیرد؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حالی که پاکستان با عَلَم کردن رقیب جدی کنیا برای هند قرار است چای ارزان از این کشور خریداری کند آیا ایران که سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن چای وارد می‌کند، می‌تواند چنین تخفیفی بگیرد؟

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که هند بزرگترین صادرکننده چای، تحت فشار تولید بیشتر این محصول در کنیا، مجبور است با قیمت ارزانتری به پاکستان بفروشد، سؤال این است که آیا این تخفیف قیمت شامل ایران هم خواهد شد؟

به گزارش آمارهای رسمی، ایران سالانه ۱۰۰ هزار تن چای از هند و سریلانکا وارد می‌کند.

اکونومیک تایمز گزارش داده است، صادرکنندگان چای هند، تحت فشار عرضه با قیمت پایین برای مشتریان در پاکستان هستند، چرا که آنها احتمال دارد محصول چای کنیا را جایگزین کنند.

امسال میزان تولید چای در کنیا ۶۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و پاکستان اعلام کرده است که احتمالا چای را از کنیا خریداری کند.

پاکستان یکی از مهمترین واردکنندگان چای هند است و سالانه ۲۲۰ هزار تن چای در این کشور مصرف می‌شود. در سال ۲۰۱۵ پاکستان ۱۹٫۴۵ هزار تن چای از هند با میانگین قیمت ۱٫۴۷ دلار وارد کرد، در حالی که سال پیش از آن میزان واردات ۱۵٫۸ هزار تن و با متوسط قیمت ۱٫۵ دلار در هر کیلو وارد کرده بود.

صادرکنندگان چای هند گفته‌اند خریداران پاکستانی حتی به رقم کیفیت بسیار مطلوب تولید چای امسال، نباید منتظر قیمت‌های بالا باشند.

براساس اعلام تجار، در چهار ماهه نخست امسال، پاکستان ۵٫۱۲ هزار تن چای وارد کرده که در مدت مشابه سال گذشته این رقم ۵٫۶۳ هزار تن بود.

زمان واردات چای پاکستان، بیشتر در محدوده ماه آگوست تا اکتبر است. کنیا امسال ۱۷۷ هزار تن چای تولید کرده که این رقم در سال گذشته ۷۲ هزار تن بود و افزایش ۶۸ درصدی داشته است. این کشور در حال حاضر قیمت‌های رقابتی را به پاکستان پیشنهاد می‌کند و رقیب سرسختی برای هند است.

یک صادرکننده در این باره گفت: سال گذشته کیفیت چای هند به واسطه آب و هوای نامناسب، نوسان آب و هوایی، نوسان هوا، دما مناسب نبود و به این علت است که پاکستان قیمت پایین‌تری را برای خرید پیشنهاد کرده بود اما امسال کیفیت تا حدودی بهتر است، اما به رغم آن، پاکستان میانگین قیمت ۱٫۷ دلار برای هر کیلو پیشنهاد کرده است.

یک مقام ارشد در اتحادیه چای هند گفت که جدا از مشتریان سنتی بازارهای اتحادیه اروپا، روسیه، آمریکا، پاکستان، ایران، مصر و بنگلادش برای خرید چای از هند علاقمندند.

در سال ۲۰۱۵ هند ۲۳۲٫۹۲ هزار تن چای صادر کرد که سال ۲۰۱۴ این رقم ۱۹۹٫۰۸ هزار تن بود.

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *