اهم اخبار

با وجود کاهش ۴ ساله قیمت‌های جهانی / چرا روغن نباتی ارزان نمی‌شود؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

علیرغم اینکه ۹۰ درصد روغن خام که برای تولید روغن نباتی وارداتی است و طی چهار سال گذشته قیمت روغن خام مشمول کاهش ۳۲ درصدی در بازارهای جهانی شده است، در بازار داخل قیمت روغن نباتی نه تنها هیچ کاهشی نداشته بلکه با درخواست افزایش قیمت از سوی صنایع همراه شد که البته به در بسته خورد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سال گذشته یک میلیون و ۴۵۳ هزار و ۱۰۰ انواع روغن خام مانند روغن سویا، آفتابگردان، نارگیل، پالم، ذرت و… به ارزش یک میلیارد و ۲۷۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار از ۱۹ کشور مختلف وارد شده است که از نظر وزنی ۶٫۸ درصد و از نظر ارزشی ۱۸٫۶ درصد کاهش را نسبت به سال ۱۳۹۳ تجربه کرده است.

چین، آلمان، اسپانیا، امارات، اندونزی، اوکراین، ایتالیا، برزیل، بلژیک، ترکیه، کره جنوبی، سنگاپور، سوئیس، روسیه، فرانسه، فیلیپین، مالزی، هلند و هند ۱۹ کشور صادر کننده انواع روغن خام به ایران هستند که به نظر می‌رسد بازارهای روغن نباتی پس از تحریم برای ایران از نظر تعدد کشورهای صادرکننده بیشتر شده است.

روغن نباتی باز هم در بازار جهانی ارزان شد

جالب‌تر اینکه قیمت هر کیلوگرم روغن نباتی در سال گذشته با ۱۲٫۶ درصد نسبت به سال ۱۳۹۳ کاهش پیدا کرد و به کیلویی حدود ۸۸ سنت معادل ۲۶۰۰ تومان رسید که با نگاهی به قیمت این محصول طی سال‌های گذشته می‌توان دریافت که قیمت هر کیلوگرم روغن خام به طور میانگین در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ نیز رو به کاهش بوده است، چراکه همین آمار رسمی نشان می‌دهد قیمت هر کیلو گرم از این محصولات استراتژیک در سال گذشته نسبت به سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به ترتیب ۳۲ تا ۲۲ درصد ارزان‌تر شده است.

اما مشخص نیست با وجود کاهش مستمر چندین و چند ساله نرخ جهانی انواع روغن خام، چرا قیمت روغن نباتی در بازار داخلی ارزان نمی‌شود و حتی صنایع تولید کننده این محصول استراتژیک طی سال‌ گذشته درخواست افزایش قیمت داشتند که منتفی شد.

البته صنعت روغن نباتی سال گذشته حواشی دیگری هم داشت و علی رغم اینکه تنظیم بازار این محصول از سوی وزارت جهاد کشاوزی به صاحبان آن واگذار شده بود، به دلیل اینکه صنایع روغن نباتی به تعهدات خود در زمینه خرید دانه‌های روغنی تولید داخل عمل نکردند، بازار روغن از آن‌ها گرفته شد و پس از تغییر دبیر انجمن روغن نباتی و تعهد مجدد آن‌ها با اجرایی شدن تفاهم‌های گذشته، دوباره به بخش خصوصی برگشت.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *