اهم اخبار

بحران سقوط قیمت گندم و تظاهرات کشاورزان با تراکتور در ایتالیا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

هزاران کشاورز با تراکتورهایشان در چهار شهر بزرگ ‘پالرمو’، ‘پوتنزا’، ‘باری’ و ‘ترمولی’در جنوب این کشور وارد میدان های اصلی شهرها شدند و علیه آنچه که احتکار، سقوط قیمت گندم و حمایت از کشتزارها نامیدند، تظاهرات کردند.

 

به گزارش ایرنا، کشاورزان با اعتراض به شرایط موجود در بازار اعلام کردند که قیمت گندم عملا به نصف قیمت سال قبل کاهش یافته است که حتی هزینه های تولیدی را نمی پوشاند و این منجر به رها کردن مزارع و کویری شدن آنها می شود.
استان جنوبی ‘پولیا’ که بزرگترین تولید کننده گندم در ایتالیا است تبدیل به بزرگترین وارد کننده آن نیز شده است.
تظاهرکنندگان با حمل شعارهایی مانند ‘۱۰ کیلو گندم برابر با قیمت یک بطری کوکاکولا’، ‘گندم نباشد، نان نیست’ و ‘احتکار را متوقف کنید’ در خیابان های مرکزی شهرهای جنوبی ایتالیا تظاهرات کردند.
خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا) در این باره نوشت: اتحادیه کشاورزان اعلام کرد که قیمت ‘گندم نوع سخت’ برای تولید انواع ماکارونی در ایتالیا طی یک سال ۴۳درصد و ارزش گندم نرم برای تولید نان ۱۹ درصد کاهش یافت.
سقوط بی سابقه قیمت گندم ناشی از اقدامات محتکران که از بازارهای خارجی این محصول را خریداری کرده و آن را به عنوان گندم ایتالیا می فروشند، ۷۰۰ میلیون یورو به این بخش زیان وارد کرده و درآمد کشاورزان ایتالیایی را به ۳۰ سال قبل بازگردانده است.
همچنین اجباری نبودن نصب برچسب روی فرآورده های گندم در ایتالیا، موجب به خطر افتادن ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در این بخش شده است.
در چهار ماه نخست سال جاری، واردات گندم در ایتالیا با هدف کاستن قیمت بازار، ۱۰ درصد افزایش یافت و امروز قیمت گندم سخت برای تولید ماکارونی، کیلویی ۱۸ سنت و گندم نرم برای تولید نان کیلویی ۱۶ سنت به فروش می رود که این امر ضربه ای سخت به کشاورزانی محسوب می شود که حتی نمی توانند هزینه های تولید گندم را تامین کنند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *