اهم اخبار

بخور و نخورهای روزهای آلوده/ خطر آلودگی هوا برای مبتلایان به کم‌خونی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

متخصص تغذیه راهکارهایی برای مقابله با تأثیر آلودگی هوا در بدن ارائه کرد و گفت: توجه به این راهکارها در تقویت سیستم ایمنی مقابل تأثیرات آلودگی هوا بسیار مؤثر است.

 

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز؛ سیدضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه در ارتباط با بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در زمان آلودگی هوا اظهار داشت:‌ باید در چنین شرایطی برای دفع سموم از بدن از امکانات فصل تغذیه‌ای که حاوی آنتی‌اکسیدان فراوان بوده استفاده کنیم.

وی افزود: افرادی که دچار کم‌خونی هستند بیشتر در معرض خطرهای آلودگی هوا بوده و این مسئله عوارض بیشتری برای آنها دارد که رعایت نکات تغذیه‌ای می‌تواند در بهبود آنها مؤثر واقع شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: استفاده از انار، آب انار و مرکبات به دلیل داشتن ویتامین C و آنتی‌اکسیدان فراوان سیستم ایمنی را تقویت کرده و در جهت مقابله با آلودگی در بدن مؤثر است. همچنین مصرف شیر کم‌چرب در این زمینه توصیه می‌شود.

مظهری گفت: داشتن خواب راحت و عمیق، پرهیز از شب‌بیداری و صبح‌هاخوابی در کمک به دفع سموم از بدن مؤثر بوده همچنین افراد باید در روزهایی که هوا آلوده است از ورزش صبحگاهی بپرهیزند و در زمان پاک بودن هوا ورزش‌های لازم را انجام دهند.استفاده از مراکز ورزشی سرپوشیده یا ورزش در منزل نیز در این شرایط بیشتر توصیه می‌شود.

وی وجود استرس و انتقال آن به دیگران را از عوامل مؤثر در کاهش سیستم دفاعی بدن برشمرد و گفت: این مسئله سبب ترشح هورمون کورتیزون شده و توان دفاعی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابر این توصیه می‌کنیم افراد از اضطراب و استرس دوری کنند.

این متخصص تغذیه گفت:‌ استفاده از مغز دانه‌ها هر چند به میزان بسیار اندک در تقویت سیستم ایمنی مؤثر بوده و افراد بهتر است به جای استفاده از انواع فستفود مواد غذایی مفید را مصرف کنند.

وی بیان داشت:‌نوشیدن آب در این شرایط مفید است البته نباید چند لیوان آب پشت سر هم مصرف شود بلکه آب را باید جرعه جرعه و به مرور در طول روز استفاده کرد. بدن ما ۶۰ درصد از آب ساخته شده و تمام مواد مغذی بدن به صورت محلول در آب جذب می‌شوند. همچنین دفع سموم از بدن با مصرف بیشتر آب بهتر امکانپذیر است.

مظهری گفت:‌استفاده از آب‌میوه‌های رقیق و یا طبیعی و مصرف تفاله میوه توصیه می‌شود و این مسئله به ویژه در تفاله میوه‌ها جهت مقابله با سرطان‌های دستگاه‌ گوارش مؤثر است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *