اهم اخبار

برداشت برگ سبز چای از باغ های شمال ۹درصد افزایش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس سازمان چای کشور گفت: برداشت برگ سبز چای توسط چایکاران شمال کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹درصد افزایش یافت.

 

 

حبیب جهانساز روز شنبه در گفت و گو باخبرنگار ایرنا اظهار داشت :برداشت برگ سبز چای به رغم خسارت سرما در اوایل فصل برداشت امسال به دلیل شرایط جوی و بارندگی های فصل تابستان از وضعیت خوبی از نظر کیفی و کمی  برخودار است و برداشت برگ سبز از باغ های شمال همچنان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد:  تا کنون ۷۸هزار و ۹۲۹ تن برگ سبز چای از چایکاران شمال کشور خریداری شده است که ۶۱ درصد آن را برگ سبز درجه یک و ۳۹درصد آن را نیز برگ سبز  درجه دو  تشکیل می دهند.

وی  ارزش ریالی برگ سبز  خریداری شده از  چایکاران را ۲۵۳ میلیارد تومان ذکر و خاطرنشان کرد : تاکنون ۸۰ درصد مطالبات یعنی  ۱۹۴میلیارد تومان  به حساب چایکاران واریز شده است که پرداخت مطالبات نیز از شرایط بهتری نسبت به سال های گذشته برخودار است.

وی تصریح کرد: تاکنون ۱۹هزار و ۷۸۴ تن چای خشک با کیفیت در واحدهای چایسازی گیلان و مازندران تولید و عرضه  شده است .

استان گیلان حدود ۱۸۰واحد چایسازی  دارد که حدود ۱۵۰واحد با سازمان چای در خصوص خرید تضمینی برگ سبز  قرارداد منعقد کرده اند که اکثر این کارخانه ها علاوه بر خرید تضمینی بصورت مازاد نیز اقدام به خرید برگ سبز می نمایند.

هر کیلوگرم  برگ سبز درجه یک به قیمت  ۳۶ هزار ریال و برگ سبز درجه دو به قیمت  ۲۲ هزار ریال  در سال جاری تعیین شده است .

استان های گیلان و مازندران بین ۲۵ تا ۲۸ هزار هکتار باغ چای دارند که ۹۰ درصد این باغ ها در استان گیلان واقع است.حدود ۵۰هزار خانوار کشاورز چایکار در تولید برگ سبز فعالیت دارند و یکصد هزار خانوار زندگی و درآمدشان از راه چایکاری تامین می شود.

سرویس خبری: کشاورزی

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *