اهم اخبار

برداشت ۵۳ تن زعفران در خراسان جنوبی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی پیش بینی کرد: امسال ۵۳ تن زعفران از ۱۴۱ هزار و ۳۱ هکتار سطح کشت این گیاه در استان برداشت شود که این رقم نسبت به سال ۹۳ ، هفت تن افزایش دارد.[/heading]

 

هاشم ولی پور مطلق روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استفاده از کود آلی از قبیل کود حیوانی و کودهای بیولوژیک و محلول پاشی با عناصر میکرو، آبیاری به موقع و به میزان کافی، استفاده از پیاز سالم و درشت، مبارزه با علف های هرز و آفات و بیماری ها به ویژه پیاز زعفران از جمله نکات مهم در افزایش عملکرد این محصول راهبردی در واحد سطح است.
وی اضافه کرد: برداشت این محصول راهبردی در برخی نقاط استان از اوایل آبان ماه شروع شده است و به مدت ۴۵ روز ادامه دارد.
وی با اشاره به قدمت ۷۰۰ ساله زعفران در خراسان جنوبی که مرکز اصلی پرورش آن مناطق کویری و کم آب استان است، گفت: بیشترین سطح زیرکشت این گیاه مربوط به شهرستان قاینات با چهار هزار و ۳۴۶ هکتار و ۱۳ تن و ۷۰۰ کیلوگرم محصول زعفران است.
به گفته وی خراسان جنوبی به لحاظ تولید زعفران مقام دوم و از لحاظ کیفیت محصول مقام نخست را در کشور دارد.
وی تعداد بهره برداران این محصول را ۳۵ هزار و ۸۳۰ نفر ذکر کرد و افزود: اعطا زمین، صدور مجوز و تسهیلات به صنایع بسته بندی و فرآوری، ارائه تسهیلات مورد نیاز برای ایجاد مزارع نمونه زعفران، برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور ارتقا دانش فنی بهره برداران، ارائه تسهیلات مورد نیاز برای احداث مزارع زعفران به متقاضیان از جمله سیاست های گذاری های جهاد کشاورزی استان در حمایت از تولید کنندگان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: تاکنون ۲۹ فقره پروانه تاسیس کارگاه با ظرفیت ۱۵۰ تن و پنج پروانه بهره برداری با ظرفیت ۶۰ تن زعفران در استان صادر شده است. /

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *