اهم اخبار

بررسی امکان پرورش ماهی در قفس در منابع آبی آذربایجان غربی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بررسی امکان پرورش ماهی در قفس در منابع آبی آذربایجان غربی

پرورش ماهی

طرح پرورش در قفس ماهیان سردآبی، خاویاری و گرم آبی در برخی منابع آبی استان آذربایجان غربی در حال مطالعه است.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، یوسفعلی اسدپور رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: متغیرهای هواشناسی مانند حداقل و حداکثر دما ، میزان بارندگی ، تعداد روزهای یخبندان و … ، فهرست پرندگان ، پستانداران، خزندگان و سایر جانوران و داده‌های هیدرولوژیکی سدهای مورد مطالعه در این پروژه تحقیقاتی بزرگ استفاده شده است.

وی افزود : بعلاوه در این طرح فرم هایی به صورت پرسشنامه حاوی داده های کلی و مشخصات حوضه آبریز هر سد طراحی و در هنگام مراجعه به سد از افراد آگاه محلی یا ماموران مستقر در سدها تکمیل شده است.

وی افزود:این استان با ۱۳ دریاچه پشت سد موجود ، ۱۳ دریاچه پشت سد در حال احداث و ۱۷ رودخانه دائمی یکی از استان های مستعد در امر فعالیت های صید و صیادی بوده تا جایی که در سال های اخیر موفق به کسب مقام نخست در تولید ماهی در منابع آب های داخلی شده است.

اسدپور، مساحت زیر کشت سدهای درحال بهره برداری آذربایجان غربی را بیش از ۱۶۰ هزار هکتار اعلام و خاطرنشان کرد : با بهره برداری از سدهای مورد مطالعه و در دست ساخت ، این رقم به بیش از۴۳۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این که هم اکنون ۱۳سد با ظرفیت ذخیره سازی ۳ میلیارد و ۱۳۷ میلیون متر مکعب آب کشاورزی و آشامیدنی در نقاط مختلف استان درحال ساخت و نزدیک به بهره برداری است، اظهار داشت : پرورش ماهی در قفس یکی از روش های نوین پرورش ماهی در محیط های بسته است که امروزه به طور وسیع در سرتاسر جهان استفاده می شود و در مقایسه با روش های دیگر مانند پرورش در استخر و تانک هزینه کمتری دارد.

اسدپور با اشاره به این که قفس ها دارای سطحی بین یک تا۱۰۰۰ متر مربع هستند، گفت: با توجه به سطح کوچک ، قفس ها برای پرورش متراکم مناسب تر است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور تاکید کرد: به منظور افزایش تولید آبزیان برای تأمین قسمتی از پروتئین حیوانی جامعه و همچنین استفاده بهینه از منابع آب، بکارگیری سیستم های نوین پرورش آبزیان امری ضروری است.

وی خاطرنشان کرد : با توجه به آمارهای موجود، بیش از ۵۰۰ هزار هکتار منابع آبی در کشور ما وجود دارد که با اعمال مدیریت صحیح امکان بکارگیری سیستم های نوین پرورش مانند پرورش در محیط های محصور در بسیاری از منابع به ویژه شبکه های آبیاری فراهم است.
اسدپور اظهار داشت : این طرح با مدت زمان پیشنهادی از اول اردیبهشت سال جاری به مدت یکسال و با اعتبار پیشنهادی ۳۰۰ میلیون ریال انجام می شود.

وی گفت: این مطالعه با ظرفیت سنجی دریاچه های مخزنی پشت سدهای ارس ، ارس ۲، حسنلو ، شهید قنبری ، بارون ، زولا ، چپرآباد ، مهاباد ، احمدآباد ،کانسپی ، قیقاج ، سنجاق ، دریک ، ورگیل ، جلدیان و خراسانه ، با هدف غیر شرب استان آذربایجان غربی در پرورش ماهیان قزل آلای رنگین کمان ، خاویاری و کپور ماهیان در محیط محصور در حال انجام است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور اهداف اجرای این طرح را امکان استفاده چند منظوره از منابع آب استان، اشتغال مولد و سازنده به ویژه برای فارغ التحصیلان بیکار ، تولید گوشت مرغوب و باکیفیت و امکان عرضه آن برای صادرات به کشورهای همسایه اعلام کرد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *