اهم اخبار

در برنامه ششم انجام می‌شود؛افزایش کشت گل‌محمدی به ۵۰ هزار هکتار

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه امیدواریم کشت گل‌محمدی تا پایان برنامه ششم توسعه به ۵۰ هزار هکتار برسد، گفت: هر لیتر اسانس گل‌محمدی بین ۴ تا ۱۰ هزار دلار ارزآوری دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، میترا مجدزاده در جریان بازدید خبرنگاران از طرح تولید گل محمدی به شیوه کشت بافت در شهرکرد با اشاره به اینکه سه چهارم سطح زیر کشت گل‌محمدی جهان در ایران است، اظهار داشت: سطح زیر کشت گل‌محمدی در ایران ۱۵ هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت این نوع گل در دنیا کمی بیشتر از ۲۰ هزار هکتار است، افزود: بیشترین کشت گل‌محمدی در کشور ما در استان‌های فارس، اصفهان، کرمان و آذربایجان شرقی است.

مجدزاده اضافه کرد: استان چهارمحال و بختیاری به دلیل واقع شدن در ارتفاع برای کشت گل‌محمدی شرایط بسیار خوبی دارد، به همین جهت اخیرا با بهره‌گیری از روش کشت بافت تولید گل‌محمدی در این استان آغاز شده است.

مدیر کل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهادکشاورزی به روش تولید نهال گل‌محمدی اشاره کرد و گفت: در گذشته برای کشت این نوع گل از روش پاجوش استفاده می‌شده، اما توصیه ما در سال‌های اخیر به تولیدکنندگان استفاده از نهال‌های ریشه‌دار برای کشت بوده است، ضمن اینکه اخیرا تولیدکنندگان از روش کشت بافت در این زمینه استفاده می‌کنند.

وی افزود: نهال‌های کشت بافت در چند استان کشور از جمله چهارمحال و بختیاری کشت شده که عملکرد بسیار مناسبی داشته‌اند.

مجدزاده با بیان اینکه روش کشت بافت نسبت به دیگر روش‌های تولید مقرون به صرفه‌تر است، گفت: بیشترین فرآورده‌های تولیدی ما از گل‌محمدی، گلبرگ، گل خشک و گلاب است که ایران رتبه اول تولید گلاب در جهان را دارد.

وی با اشاره به تولید حدود ۱۰ میلیون لیتر گلاب در سال گذشته گفت: میزان تولید اسانس گل‌محمدی در کشور پایین و حدود ۴ تن بوده که بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ لیتر آن صادر شده است.

مجدزاده افزود: گلاب تولیدی ایران به کشورهای عربی و اروپایی صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران بیشترین سطح زیر کشت گل‌محمدی در دنیا را به خود اختصاص داده است، گفت: علی‌رغم این مسئله، بزرگترین تولیدکننده اسانس گل‌محمدی در دنیا بلغارستان ا ست.

مجدزاده از توسعه سطح زیر کشت گل‌محمدی و شناسایی فنوتیپ‌های برتر ابراز خوشنودی کرد وگفت: با بهره‌گیری از کشت فنوتیپ‌های برتر گل‌محمدی می‌توان در زمینه تولید اسانس و صادرات آن پیشرفت خوبی داشت.

وی به ارزش صادراتی اسانس گل‌محمدی اشاره کرد و افزود: هر لیتر اسانس بین ۴ تا ۱۰ هزار دلار ارزآوری دارد، در حالیکه ارزآوری هر لیتر گلاب بین ۲ تا ۲.۵ دلار است.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه بعد از ایران کشورهای بلغارستان، ترکیه و چند کشور اروپایی گل‌محمدی تولید می‌کنند، درباره کشت این نوع گل در اراضی شیب‌دار اظهار داشت: این گیاه در ارتفاعات بهترین عملکرد را دارد، بنابراین برنامه وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت آن در مناطق شیب‌دار و کم‌بازده است.

وی با بیان اینکه گل‌محمدی جزو گیاهان کم مصرف آب است، افزود: با توجه به شرایط کم‌آبی این گیاه می‌تواند جایگزین گیاهان پرمصرف آب شود. ضمن اینکه گل‌محمدی قابلیت کشت دیم را نیز دارد.

مجدزاده با اشاره به اینکه در برنامه ششم و هفتم، توسعه کشت گل‌محمدی مدنظر است، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و مطابق سند گیاهان دارویی امیدوار هستیم کشت گل‌محمدی تا پایان برنامه ششم توسعه به ۵۰ هزار هکتار برسد.

وی افزود: پیش‌بینی ما برای کشت گل‌محمدی آبی، دیم و گیاهان دارویی تا پایان برنامه ششم ۱۷۰ هزار هکتار است.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی درباره اینکه چرا علی‌رغم داشتن بیشترین سطح زیر کشت گل‌محمدی در دنیا، ایران در زمینه تولید اسانس این گل موفق عمل نکرده است، ادامه داد: به دلیل فرهنگ سنتی بیشتر روی تولید و صادرات گلاب کار کرده‌ایم و گلاب ایران در دنیا شناخته‌شده است.

مجدزاده با بیان اینکه کشورهای دیگر تولیدکننده گل‌محمدی از همان ابتدای سال بر روی اسانس‌سازی به منظور کاربرد آن در صنایع مختلف از جمله عطرسازی کار کرده‌اند، اظهار داشت: در ایران برای تهیه ماشین‌آلات موردنیاز برای تولید اسانس کار زیادی انجام شده است.

وی افزود: در سالیان اخیر وزارت جهادکشاورزی با توسعه تولید این گیاه، به تهیه دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز برای اسانس‌گیری نیز توجه بیشتری داشته و حمایت‌های خوبی برای فراهم‌سازی آنها با همکاری دفتر توسعه تجارت و معاونت باغبانی صورت می‌گیرد.

مجدزاده با بیان اینکه کشت بافت گل‌محمدی در کشور از دو سال پیش آغاز شده است، گفت: بیشترین سطح زیر کشت گل‌محمدی به مساحت ۷ هزار هکتار در استان فارس است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *