اهم اخبار

در برنامه ششم توسعه؛‌تولید روغن زیتون در کشور ۵ برابر می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجری طرح زیتون گفت: افزایش ۵ برابری تولید روغن زیتون در یک برنامه پنج ساله و در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی هدف‌گذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رمضانی ملک رودی اظهارداشت: سیاست وزارت جهاد افزایش تولید روغن زیتون است و تا پایان برنامه ششم توسعه برای تولید سالانه ۲۶ هزار تن از این نوع روغن برنامه ریزی کرده ایم.

وی افزایش عملکرد تولید در واحد سطح باغ‌های زیتون را از راهکارهای دستیابی به این هدف دانست و گفت: متوسط عملکرد باغ‌های زیتون دو تن در هکتار است که با اصلاح و نوسازی از طریق هرس فنی، تغذیه علمی، تغییر، حذف و جایگزینی ارقام می‌توانیم ظرف پنج سال آینده به عملکرد تولید پنج تن دانه زیتون در هکتار برسیم.

رمضانی ملک رودی، سطح باغ‌های تجاری زیتون در کشور را ۸۳ هزارهکتار عنوان و تصریح کرد: ۵۰ درصد باغات به مرحله باروری رسیده‌اند و ظرف پنج سال آینده ۵۰ درصد دیگر هم بارور می‌شوند.

وی با بیان این که از طریق افزایش عملکرد تولید، به ۷۰ درصد اهداف پنج ساله دست می‌یابیم، گفت: برای تحقق کامل اهداف برنامه، توسعه باغ‌ها به خصوص در اراضی شیبدار را دنبال می‌کنیم.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی افزود: اگر ظرفیت منابع آبی داشته باشیم، سالانه بین ۱۵۰۰ تا ۲ هزار هکتار باغ‌ زیتون توسعه می‌یابد.

این مقام مسئول تشکیل کارگروه‌های مکانیزاسیون، آموزش و ترویج، صنایع تبدیلی و تکمیلی، بازار و صندوق ملی توسعه زیتون را اقدامی در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید روغن زیتون عنوان کرد.

رمضانی ملک رودی ادامه داد: از طریق فناوری‌ها، ماشین‌های پیشرفته و متناسب با شرایط کشور به خصوص در اراضی شیبدار و همچنین  با ایجاد تغییراتی در ماشین‌های موجود توسط صنعت‌گران داخلی می‌توان ضریب مکانیزاسیون را در باغ‌های زیتون افزایش داد.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی  در مورد کارگروه آموزش و ترویج نیز اظهار داشت: این کارگروه در زمینه ترویج اصلاح و مدیریت باغ‌ها به ما کمک خواهد کرد.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی هم‌پای توسعه باغ‌ها و افزایش عملکرد این محصول را ضروری خواند و تصریح کرد: مجوزهای لازم برای احداث این صنایع در مناطق مورد نیاز باید صادر شود.

وی هدف از تشکیل کارگروه بازار زیتون را ساماندهی بازار این محصول دانست و اذعان داشت: واردات بی رویه و قاچاق روغن یا کنسرو زیتون، تهدید جدی برای تولیدات داخلی محسوب می‌شود.

رمضانی ملک رودی همچنین مدیریت واردات روغن زیتون را از اهداف تشکیل کارگروه صندوق توسعه زیتون با کمک تشکل‌ها دانست.

وی خاطر نشان کرد: ما در برنامه اقتصاد مقاومتی به دنبال تشکیل کنسرسیوم زیتون برای حضور پایدار برندهای معتبر ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی هستیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *