اهم اخبار

برنامه وزارت کشاورزی بر تامین کامل امنیت غذایی کشور در شرایط تحریم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزیر جهاد کشاورزی بر تامین کامل امنیت غذایی کشور در شرایط تحریم تاکید کرد.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نشستی با معاونان و مدیران وزارت، رؤسای سازمان‌های تخصصی و روسای موسسه‌های تحقیقات کشاورزی گفت: با توجه به شرایط کنونی و ایجاد محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های دولت آمریکا در حوزه های تجاری، نفتی، مبادلات مالی و علمی و تحقیقاتی، باید با رویکردها و راهکارهای جدید از تمام ظرفیت‌های موجود و توان علمی و تحقیقاتی کشور در جهت حفظ و ارتقای تولید و تأمین غذای ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور استفاده کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم افزایش فعالیت‌های تحقیقاتی به منظور رفع نیازهای غذایی کشور و کاهش وابستگی متناسب با شرایط کنونی و راهبردهای کلان کشور به ویژه در حوزه‌های بذر و صنعت دام و طیور تأکید کرد.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌های دشمنان، اظهار داشت: واقعیت این است که اکنون با رویه‌ها و روند کاری سال‌های پیش نمی‌توان در بخش کشاورزی و در جهت تولید و تأمین حداکثری محصولات غذایی مورد نیاز جامعه حرکت کرد؛ مؤسسات تحقیقاتی باید با راهکارهای جدیدی که در جهت بهبود تولید و استفاده بهینه از منابع آب و خاک می‌دهند، هر روز ما را قدم به قدم در حوزه‌های مختلف کشاورزی مانند مقابله با آفات و بیماری‌های گیاهی، سرمازدگی، تولید بذر، تأمین خوراک دام، تولید دام مولد و دیگر زیر بخش‌های کشاورزی و صنعت دام و طیور جلو ببرند.

حجتی با بیان اینکه توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات زیادی در کشور وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن نیازهای بخش کشاورزی را برطرف کرد، افزود: مجموعه تحقیقات کشاورزی باید خود را با توجه به شرایط پیچیده کنونی آماده و راه‌های میانبر برای مشکلات و نیازهای کشاورزی انتخاب و معرفی کند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز لازم است ما در مورد بعضی از نگاه‌ها تجدید نظر کنیم و با توجه به شرایط باید آمادگی کامل تحقیقاتی داشته باشیم چرا که ممکن است در خیلی از موارد جایگزینی واردات، راهبرد کلان کشور و تغییر الگوی مصرف، روش اجرایی ما شود.

وی با تأکید بر لزوم افزایش ارتباطات مؤسسات و فعالان تحقیقاتی کشور با مراکز بین‌المللی، از محققان بخش کشاورزی خواست برای تعامل با مراکز تحقیقاتی و دانشمندان و محققان حوزه کشاورزی سایر کشورها، در راستای رفع نیازها و مشکلات این بخش تلاش کنند.

وزیر جهاد کشاورزی توسعه تحقیقات و ورود بخش خصوصی به این عرصه را ضروری خواند و اذعان داشت: در دنیا تحقیقات توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و با ساز و کار دولتی نمی‌توان به طور کامل نیازهای تحقیقاتی را پوشش داد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *