اهم اخبار

بروز اختلاف در دولت بر سر نرخ خرید تضمینی گندم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بروز اختلاف در دولت بر سر نرخ خرید تضمینی گندم

جلسه هیئت دولت

دولت بعد از پرداخت ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بابت خرید تضمینی گندم، در سال زارعی جاری نرخ خرید تضمینی گندم را با مشتی بسته و با افزایشی ۲ درصدی تصویب کرد تا نظر بخش کشاورزی در دولت تامین نشود و اعلام این نرخ ۲ ماه و نیم به تاخیر بیفتد.

 محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی  ۲۰ شهریورماه امسال و پیش از شروع سال زراعی  جدید در مراسم آغاز سال زراعی جدید در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که نرخ‌های خرید تضمینی پیشنهادی محصولات کشاورزی از یک ماه گذشته ( در زمان مقرر) از طرف وزارت جهاد کشاورزی به شورای اقتصاد پیشنهادشده است.

این اظهارات حجتی نشان می‌دهد که وزارت جهاد کشاورزی پیش از آغاز سال زراعی جدید وظیفه قانونی خود را برای اعلام به‌موقع نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی  یعنی قبل از آغاز سال زراعی جاری انجام داده است.

بنابراین گزارش بر اساس قانون نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید قبل از آغاز سال زراعی جاری اعلام می‌شد تا کشاورزان فرصت لازم برای تصمیم‌گیری و انتخاب کشت محصول خود را داشته باشند.اما بیش از ۲ ماه و نیم از آخرین‌مهلت قانونی (آغاز سال زارعی جدید) برای اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی گذشت و نرخ‌ها اعلام نشد تا آنکه سخنگوی دولت در یک نشست مطبوعاتی تنها به قیمت خرید تضمینی گندم با ۳۰ تومان افزایش قیمت در مقایسه با سال قبل اشاره‌ای گذرا داشت.

این نرخ ۱۳۰۰ تومانی گندم که با اطلاع رسانی تسنیم به گوش کشاورزان رسید، باعث ایجاد اعتراضات در جامعه کشاورزی و تشکیل کمپین‌های اعتراضی به دولت شد بلکه با دستور رییس جمهور تغییری ذدر نرخ خرید تضمینی مهم ترین محصول کشاورزی صورت گیرد.

مسولان شورای اقتصاد قبل از اعلام نرخ خرید تضمینی گندم در واکنش به دلیل تأخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی اظهار می‌کردند که این موضوع  در کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی شورای اقتصاد و سازمان برنامه‌ریزی و بودجه ریاست جمهوری در انتظار طی مراحل تصویب و ابلاغ است و دلیل این اعلام دیرهنگام را  به‌درستی اعلام نمی‌شد.

قائم مقام حجتی: نرخ خرید تضمینی تمام مصحولات کشاورزی مشخص شد

بنابراین گزارش علی‌اکبر مهر فرد قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با تسنیم از موضوع متفاوتی پرده برداشت که نشان‌دهنده اختلاف‌نظر در دولت بر سر نرخ خرید تضمینی سال جاری (۹۵-۹۶) است.

مهرفرد با اشاره به تصویب نرخ‌های خرید تضمینی همه محصولات کشاورزی برای سال زراعی جاری اظهار کرد:   این نرخ‌ها توسط کمیسیون اقتصادی دولت مشخص‌شده اما اعلام این نرخ‌ها به خاطر نحوه تعین نرخ گندم مانده و اعلام‌ عمومی نشده است.

وی افزود:   با توجه اختلاف‌نظر در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم هنوز قیمت‌های خرید تضمینی سایر محصولات نیز اعلام‌نشده است اما این موارد اختلافی به زودی حل می‌شود.

بنابراین گزارش امسال بیش از ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزارتن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از بیش از ۱۴ میلیون تن گندم تولیدشده،  با ارزش  ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت خریداری اما به سختی پول آن به کشاورزان پرداخت شد.

پرداخت دشوار مطالبات  ۱۴ هزار میلیارد تومانی گندم در سال جاری باعث شد تا دولت برای سال زراعی پیش رو با حساسیت بیشتری نرخ خرید تضمینی را اعلام کند. اما این افزایش ۲ درصدی که با نرخ تورم جامعه همسو نیست با کام کشاورزان و حتی مسولان دولتی آنها شیرین نیامد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *