اهم اخبار

بر اساس آمار گمرک/ ۹۷ درصد برنج‌های وارداتی، هندی و پاکستانی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

به گزارش ایسنا، بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی دو ماهه ایران، در این مدت ۱۷۷ هزار تن برنج نیمه سفید و سفیدشده از ایران به کشورهای خارجی صادر شده است که ارزش صادرات این حجم از برنج به بیش از ۱۸۳ میلیون دلار می‌رسد.

همانطور که می‌شد پیش‌یبنی کرد بیشترین میزان برنج‌های واردشده به ایران از دو کشور هند و پاکستان است و سایر کشورها سهم اندکی از صادرات برنج به ایران دارند.

در میان صادرکنندگان برنج به ایران هند رتبه نخست را دارد، به طوریکه در این مدت دو ماهه از مجموع ۱۷۷ هزارتن برنج واردشده، ۱۳۲ هزار تن برنج از این کشور به ایران وارد شده است که ارزش آن از مرز ۱۴۲ میلیون دلار نیز گذشته است.

پس از هند، پاکستان نیز میزان قابل توجهی از برنج وارداتی ایران را به خود اختصاص داده است و در دو ماه ۴۱ هزار تن برنج به ایران صادر کرده است که ارزآوری آن برای پاکستان رقمی در حدود ۳۸ میلیون دلار بوده است.

به این ترتیب می‌توان گفت که ۹۷ درصد از کل حجم برنج واردشده به ایران از دو کشور پاکستان و هند است و از نظر ارزش نیز همین وضعیت پابرجاست.

این در حالی است که واردات برنج نسبت به سال گذشته در دو ماهه نخست سال جاری با کاهش همراه بوده است، به طوریکه در مدت مشابه سال گذشته ۲۲۸ هزار تن انواع برنج به ارزش ۲۰۱ میلیون دلار به ایران وارد شده بود.

به این ترتیب می‌توان گفت که واردات برنج در سال جاری ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *