اهم اخبار

بنیانگذار انجمن علوم و صنایع غذایی ایران: تشکل های صنایع غذایی توسط دولت به رسمیت شناخته شوند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بنیانگذار انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: وظیفه تشکل های صنایع غذایی در بهبود صنعت غذا و ارائه خدمات بهتر منوط به این است که تشکل ها توسط دولت به رسمیت شناخته و حمایت شوند .

دکتر محمد حسینی در گفتگو با اگروفودنیوز  افزود: هنوز تشکل های صنعت غذا به رسمیت شناخته نمیشوند و تاکنون هیچ امتیازی به آنها  داده  نشده است  و شرکت ها نیز برای  حل و فصل امور خود  به تشکل ها مراجعه ندارند و لذا تا وقتی وضعیت اینطوری باشد و انجمن ها اختیاردار نباشند هیچ کار موثری  نمی توانند انجام دهند. به اعتقاد بنده همانند سایر نقاط جهان باید از وظایف دولت کم شود  و قدری از آن را  به تشکل ها بعنوان بازوی اجرایی دولت داده شود .

دکتر محمد حسینی  در خصوص واگذاری شرکت های صنایع غذایی در خارج از کشور گفت:  شرکتها به دو صورت می توانند سرمایه گذاری کنند یا سرمایه گذاری برای صادرات محصولات  که در سایر کشورها  شرکت تاسیس کنند  و دیگری  سرمایه گذاری برای گرفتن تکنولوژی روز دنیا  که  باید در شرکت هایی در اروپا و آمریکا باید سرمایه گذاری کنند. این قبیل  کار ها را چین در جهان انجام داده و نتیجه مثبت هم گرفته است.

عضو هیئت مدیره انجمن علوم و صنایع غذایی ایران پایین آمدن سرانه مصرف شیر را عمدتا در  دو علت دانست و گفت:  مصرف هر ماده غذایی به کیفیت و مزه غذا و دیگری به عادت و فرهنگ غذایی بستگی دارد . ما باید این دو مورد را درست کنیم به خصوص در مورد طعم شیر که شیر ما خوشمزه نیست، در کانادا و اروپا شیر خوشمزه  و از طعم خوبی برخوردار است و از طرف دیگر فرهنگ سازی شده است .  از  مزایای شیر به طور کافی از رسانه های کشور خصوصا صدا و سیما صورت نگرفته است . مورد دیگر این است که قیمت تمام شده محصولات لبنی از جمله شیر در کشور ما  بالاست و گرانی محصولات باعث کاهش مصرف سرانه می شود و این طبیعی است، همچنان اگر بتوان فرهنگ سازی  را از سنین پایین برای مصرف شیر انجام داد و ترتیبی اتخاذ شود که این محصول در  کودکستان ها و مدارس  به صورت مرتب توزیع گردد به طور حتم تاثیر خود را در افزایش مصرف سرانه این محصول خواهد گذاشت.

بنیانگذار انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در خصوص صادرات محصولات غذایی گفت:در کشور، پتانسیل صادراتی زیادی وجود دارد  و می بایست روی آن  کارشود تا هر سال شاهد افزایش صادرات محصولات غذایی باشیم، رشد صادرات غیرنفتی خصوصا صنایع غذایی و کشاورزی کشورمان  به اعتقاد من کافی نیست ولی به هرصورت باید این  افزایش  صادرات رو مثبت قلمداد کنیم و هدف گذاری خیلی بالاتری داشته باشیم .

دکتر حسینی افزود: با توجه به پتانسیل های بالقوه ای که داریم مسلما کیفیت محصولات ما بهتر شده و قیمت هم در بازار جهانی باید قابل رقابت باشد ، وضعیت بسته بندی محصولات غذایی هم نسبت به قبل بهتر شده و از این لحاظ  پیشرفت چشمگیری داشته است .

 

 

سرویس خبری: صنعت غذا

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *