اهم اخبار

بیش از ۲۰ درصد سموم کشاورزی وارداتی است/ کیفی‌سازی سموم با ورود شرکت‌های اروپایی و آمریکایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود تصریح کرد: حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد کود توسط شرکت‌های دولتی و شبه دولتی تأمین می‌شود و ۲۰ تا ۲۲ درصد توسط واردکنندگان و تولید‌کنندگان کود تأمین می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری سید مهدی حسینی یزدی در نشست خبری سومین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی گفت: در این نمایشگاه هیچ شرکت، تولید‌کننده و واردکننده بدون مجوز حضور ندارد.

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و واگذاری واردات سم و کود به بخش خصوصی این امکان فراهم می‌شود که تولید‌کنندگان و واردکنندگان با هم رقابت کنند.

حسینی یزدی بیان داشت: با برداشتن تحریم‌ها و ورود کشورهای آمریکایی، کانادایی و تولید‌کنندگان برند اصلی به امر صادرات نهاده‌های کشاورزی این امکان به کشاورزان داده می‌شود که از محصولات با کیفیت‌تری در کشاورزی استفاده شود.

وی بیان داشت: ۷۰ تا ۸۰ درصد سموم در داخل تولید می‌شود و ۲۰ تا ۲۲ درصد سموم وارداتی است و از این ۲۲ درصد حدود ۸ تا ۱۰ درصد از سموم نسل جدید توسط کمپانی‌های اروپایی وارد می‌شود.

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود تصریح کرد: حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد کود توسط شرکت‌های دولتی و شبه دولتی تأمین می‌شود و ۲۰ تا ۲۲ درصد توسط واردکنندگان و تولید‌کنندگان کود تأمین می‌شود.

حسینی در پاسخ به این سؤال که با توجه به لغو تحریم‌ها مصرف‌کنندگان این بخش چقدر باید انتظار کاهش قیمت را داشته باشند، گفت: دولت ۷۰۰ تومان برای واردات هر لیتر سم و ۲ هزار تومان هم برای واردات تکنیکال اخذ می‌‌‌‌کند و ثبت سموم هم ۴۰ میلیون تومان هزینه دارد بنابراین با توجه به اینکه امکاناتی به تولید‌کننده و واردکننده داده نمی‌شود نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت.

محسن احمد مخبری عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود هم در مورد برگزاری نمایشگاه و اینکه بخش خصوصی در این نمایشگاه تلاش زیادی را برای معرفی سم و کود بهتر داشته است، اظهار داشت: در این نمایشگاه ۹۲ غرفه حضور دارند که این غرفه‌ها متشکل از ۳۳ تولید‌کننده کود، ۶۱ وارد‌کننده کود، ۴۰ تولید‌کننده سم، ۳۷ واردکننده سم، ۲ تولید‌کننده کود بیولوژیک، ۱۰ واردکننده کود بیولوژیک ، ۶ تولید‌کننده بذر داخلی ، ۲۲ واردکننده بذرهای اصلاح شده خارجی، یک تولید‌کننده ابزار، ۱۷ وارد کننده ابزار و بیش از ۶ هزار محصول توسط این شرکت‌ها نمایش گذاشته می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه واردات کالای مصرفی از آمریکا طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ممنوع است، چرا گفته می‌شود که کود و سموم از آمریکا وارد شود: کود و سم هیچ کدام کالای مصرفی نیست و در دنیا از یک تکنولوژی پیشرفته برخوردار است.

مخبری اظهار داشت: فائو به دنبال ترویج مصرف کود ارگانیک است ولی با توجه به افزایش جمعیت جهان و امکانات کم محیط کشت این امکان وجود ندارد اما در کنار آن کشورهای پیشرفته دنیا تلاش کرده‌اند تا میزان باقی مانده سموم را به حداقل برسانند.

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود تصریح کرد: واردات سم و کود با توجه به اینکه جزء کالاهای مصرفی نیست با فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد واردات منافاتی ندارد و چون سم و کود با کشاورزی و با غذا مرتبط است بنابراین هر چه بتوان از تکنولوژی بالاتری بهره‌مند شد به یقین منافع آن برای کشور بالاتر است.

مسعود گیل‌آبادی عضو هیئت مدیره انجمن تولید‌کنندگان کود و سم هم در این نشست تصریح کرد: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه برقراری ارتباط مستقیم بین تولید‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و عرضه کنندگان نهایی و امکان رقابت بین آنها است.

وی با بیان اینکه در سال‌های آخرین هجمه‌ بسیاری در مورد مصرف سموم (آفت‌کش‌ها) بوجود آمده است، بیان داشت: اگر مصرف آفت‌کش‌ها بهینه شود تأثیر بسزایی در افزایش امنیت غذایی کشور دارد.

گیل‌آبادی اظهار داشت: مصرف سم و آفت‌کش‌ها در کشور حدود ۴۰ درصد پایین‌تر از میانگین جهانی است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولید‌کنندگان با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات با دسته‌بندی تعرفه برای سموم کم خطر و پرخطر گام خوبی را در جهت بهینه کردن مصرف سموم برداشت، تصریح کرد: با افزایش تعرفه سموم پرخطر انگیزه برای کاهش واردات آن کم شد.

وی بیان داشت: مصرف سموم پرخطر در سال ۷۵ ، ۲۹ درصد بود و در سال ۹۱ مصرف این سموم به ۸ درصد کاهش یافت.

گیل آبادی بیان داشت: همچنین مصرف سموم کم خطر در سال ۷۵ که ۲۱ درصد بوده است در سال ۹۱ به ۶۵ درصد افزایش یافته است.

براساس این گزارش: این نمایشگاه از ۶ بهمن در بوستان گفت‌وگو با شعار «نهاده با کیفیت و کشاورزی پایدار» آغاز به کار می‌کند و تا ۹ بهمن ماه هم برگزار است.

 

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *