اهم اخبار

بیش از ۴۰۰ هزار تن خرما در ماه مبارک رمضان عرضه می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

به گزارش اگروفود نیوز ، رئیس انجمن ملی خرمای ایران اعلام کرد: بیش از ۴۰۰ هزار تن خرما معادل ۴۰ درصد تولید کشور ویژه ماه مبارک رمضان به بازار عرضه می شود.

محسن رشید فرخی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا تولید خرمای امسال کشور را از لحاظ کیفی مرغوب عنوان کرد و افزود: ذخایر خرمای کشور برای مصرف ماه مبارک رمضان کافی است و کمبودی در این زمینه نداریم.

وی اظهار داشت: سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن خرما در استان های خرما خیز کشور از جمله کرمان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر در کشور تولید شده بود که به نظر می رسد با این میزان عرضه برای ماه مبارک رمضان تا فصل جدید برداشت خرما مشکلی نداشته باشیم.

به گفته وی، البته خرما در برخی استان های دیگر همچون خراسان جنوبی نیز تولید می شود اما از لحاظ سطح زیرکشت اندک است.

رشید فرخی خرما را محصولی ذائقه ای و سلیقه ای دانست و تصریح کرد: طبق آمارها ایران از لحاظ تنوع و طعم رتبه اول تولید و از لحاظ حجم تولید رتبه دوم تولید دنیا را دارد.

به گفته وی، از لحاظ تولید مصر رتبه اول، عربستان و امارات رتبه سوم و چهارم تولید خرما را در جهان دارند.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران اضافه کرد: اکنون بیش از ۹۳ زیرگونه (واریته) و گونه خرما در کشور ما وجود دارد که بین هشت تا ۱۲ رقم آن تجاری و دارای مصرف بالاست.

رشید فرخی یادآور شد: ۵۰ درصد خرمای تولیدی ایران از نوع مضافتی و ۱۰ درصد پیارم بوده و بقیه از سایر گونه ها است.

وی گفت: در حالی که باید قیمت گذاری خرما از طریق عرضه و تقاضا انجام شود، اما می بینیم که این محصول از طریق قیمت گذاری و خرید تضمینی خریداری می شود به طوری که خرید تضمینی امسال پس از دو سال توقف کمتر از پنج هزارتن به قیمت هرکیلوگرم ۵۵۰۰ تومان بود.

رشید فرخی اظهار داشت: قیمت این محصول برای مصرف کنندگان نیز مناسب است زیرا هر کیلوگرم خرمای مضافتی در میادین میوه و تره بار با نرخ ۶۷۰۰ تومان عرضه می شود اما ممکن است در برخی مناطق بالای شهر برخی استان های بزرگ کشور با قیمت های بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان نیز عرضه شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *