اهم اخبار

بی‌مهری تسهیلات بانکی با صنعت یادداشتی از دکتر مهدی کریمی تفرشی رییس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
کمبود نقدینگی برای اصلاح زیرساخت‌ها، تأمین مواداولیه درجه یک، نوسازی ماشین‌آلات و خرید دستگاه‌های بسته‌بندی نوین محصولات صنایع غذایی به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این صنعت تبدیل شده است.

اکنون تولید‌کنندگان این بخش برای بسته‌بندی مناسب، حضور مواد غذایی ایرانی در بازارهای جهانی و رقابت با سایر مدعیان این عرضه ضعف داشته و هنوز هم بسیاری از واحدهای تولیدی نیز با ماشین‌آلات و تجهیزات فرسوده و قدیمی فعالیت می‌کنند. این شرایط موجب شده تا به‌عنوان مثال زعفران ایرانی به‌صورت فله‌ای به اسپانیا صادر و در این کشور با بسته‌بندی مناسب و با نام این کشور وارد بازارهای جهانی می‌شود و رفع این مشکلات در گرو تزریق نقدینگی مناسب به این صنعت است اما متأسفانه هنوز هم بسیاری از بنگاه‌های کوچک و زود‌بازده این بخش به‌دلیل شرایط بد اقتصادی و ناتوانی در باز پرداخت وام‌های بانکی مجبور به تعطیلی و واگذاری خطوط تولید به‌دلیل بدهی به بانک‌ها شده‌اند. بنابر آمارهای بانک مرکزی، مجموع تسهیلات دریافتی بخش‌های مختلف اقتصادی طی ۷ماهه امسال (منتهی به مهرماه۹۵) بیش از ۲۷۸ هزار میلیارد تومان بوده که ۶۵.۵ درصد آن صرف تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی شده و بیشترین تسهیلات پرداختی به بخش خدمات و پس از آن صنعت است. همچنین در بخش صنعت از مجموع ۷۸۶٫۲هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداختی مبلغ ۶۶۴٫۹هزار میلیارد ریال آن (معادل ۸۴٫۶درصد) برای تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است.

با وجود این آمارها، نه‌تنها حسین ابویی مهریزی، معاون طرح و برنامه‌ وزارت صنعت، معدن وتجارت از کاهش رشد سهم صنعت از مجموع تسهیلات بانکی نسبت به گذشته و در مقایسه با بخش خدمات گلایه کرده بلکه به‌کارگیری بخش عمده‌ای از این تسهیلات برای تسویه بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی همانند سال گذشته، میزان اثر بخشی تسهیلات مذکور برای رفع تنگناهای تأمین نقدینگی بنگاه‌ها را با اما و اگرهای بسیاری مواجه ساخته است. درصورتی‌که بانک‌ها بتوانند وام‌هایی با نرخ بهره مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار داده و موانع دریافت تسهیلات کمتر شود، قطعا بسیاری ازتولید‌کنندگان صنعت غذا می‌توانند ضمن تأمین غذای با کیفیت برای افراد جامعه، محصولاتی با قیمت مناسب و صادرات محور برای رقابت با کالاهای خارجی را عرضه کنند. با بهبود کیفیت محصولات تولیدی صنایع غذایی در حد نمونه‌های خارجی، مصرف‌کنندگان ایرانی نیز به مصرف کالاهای داخلی ترغیب می‌شوند. در کنار آن تولیدکنندگان صنایع غذایی قادر خواهند بود تا تجهیزات و خطوط تولید و بسته‌بندی خود را به روز کرده و با ارتقای کیفیت بسته‌بندی کالاهای ایرانی، میزان صادرات را افزایش دهند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *