اهم اخبار

تاکید وزارت کشاورزی بر استاندارد بودن آرد نانوایی ها

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به انتشار ویدئویی درباره کیفیت آرد نانوایی ها اعلام کرد: آرد کشور براساس استاندارد ۱۰۳ (استاندارد تولید آرد گندم) تولید می شود.

 به گزارش ایرنا، بتازگی ویدئویی در شبکه های مجازی درباره مشکل پوستی دستان یک نانوا منتشر و این امر به وجود افزودنی های غیرمجاز کارخانه های آرد نسبت داده شده است.
در همین پیوند، وزارت جهاد کشاورزی دوشنبه درباره کیفیت آرد نانوایی ها اعلام کرد: رعایت استاندارد ناظر بر ویژگی های آرد در کشور اجباری است و دانشگاه های علوم پزشکی و اداره های کل استاندارد با انجام آزمون های مختلف به طور مستمر بر ویژگی های آرد نظارت دارند و در صورت فقدان رعایت استاندارد یاد شده با متخلفان برخورد قانونی می کنند.
وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد گندم تولیدی کشاورزان براساس استاندارد خریداری می شود و هرگونه استفاده از افزودنی های خوراکی در تولید آرد منوط به اخذ مجوز واحد تولیدی از دانشگاه علوم پزشکی است که باید با اصلاح پروانه ساخت انجام پذیرد و در غیر این صورت واحدهای تولیدی مجاز به این اقدام نیستند و دانشگاه علوم پزشکی با هرگونه مغایرت با استاندارد برخورد می کند.
این وزارتخانه تصریح کرد: در مورد انتساب ادعاهای ناروا و تشویش اذهان عمومی پیگیری حقوقی می شود.
به گزارش ایرنا، امسال نزدیک ۹ میلیون تن گندم براساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (۱۳۰۰ تومان) و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۳۰۰ریال (۱۳۳۰ تومان) خریداری شد.
پارسال نیز ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزارتن گندم تولید و ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزارتن به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال خریداری شد که قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم ۱۳هزار و ۶۸ ریال بود.
رییس اتحادیه نانوایان سنتی کشور بیست و یکم آبان ماه اعلام کرد: تا سال ۱۳۹۵، ۷۲ هزار واحد نانوایی در کشور داشتیم و با مازاد تا ۳۰ هزار واحدی روبرو بودیم اما از یازدهم مرداد پارسال به بعد، با بخشنامه وزارت صنعت ۱۳ هزار واحد به نانوایی های کشور افزوده شد و شمار آنها به ۸۵ هزار رسید که اکنون برخی از آنها تعطیل شده یا نیمه فعالند.
«قاسم زراعت کار» تاکید کرد ما برنامه خودکفایی گندم داریم اما روی کیفیت گندم مصرفی کار نکرده ایم.
وی گفت: اکنون گندم دامی وارد می کنیم اما متاسفانه در چرخه تولید با گندم خوراکی تولید داخلی مخلوط می‌شود و گلوتن آن را از ۱۹ به ۲۷ افزایش می دهد.
به گفته وی، می‌توانیم به‌ جای واردات این نوع گندم،‌ از گندم‌های ضعیف داخلی برای خوراک دام استفاده کنیم.
وی ادامه داد: اکنون ۳۵ درصد گندم تولیدی کشور درجه یک، ۳۵ درصد درجه دو و ۳۰ درصد درجه سه است.
رییس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی ایران نیز دوم آذرماه گفت: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته حداقل کیفیتی که برای گندم و آرد در نظر می‌گیرند با گلوتن ۲۵ درصد است که در همه دنیا با همین میزان گلوتن نان تولید می شود بنابراین برای افزایش کیفیت آرد دیگر نیازی به استفاده از آنزیم ها و افزودنی ها نیست.
امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *