اهم اخبار

تثبیت نرخ ۶ گروه کالای اساسی در هفته نخست بهمن ماه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بررسی قیمت کالاهای اساسی از تثبیت قیمت برنج، سبزی های تازه، گوشت قرمز، قند و شکر، چای و روغن نباتی در هفته نخست بهمن ماه حکایت دارد.

به گزارش ایرنا، در هفته منتهی به ششم بهمن ماه نرخ لبنیات ۵ درصد و حبوبات ۰٫۱ درصد کاهش یافت و در مقابل نرخ تخم مرغ ۱٫۲ درصد، میوه های تازه ۱٫۱ درصد و مرغ ۱٫۶ درصد افزایش داشت.
بر اساس بررسی های میدانی بانک مرکزی از قیمت خرده فروشی، برخی کالاهای خوراکی در شهر تهران، در هفته نخست بهمن ماه در مقایسه با هفته مشابه ماه قبل از جمله قیمت لبنیات ۲٫۳ درصد، برنج ۰٫۱ درصد، میوه های تازه ۹٫۱ درصد، گوشت قرمز ۰٫۶ درصد، مرغ ۱ درصد، قند و شکر ۰٫۱ درصد، چای ۰٫۳ درصد و روغن نباتی ۰٫۳ درصد افزایش داشت و در مقابل تخم مرغ ۲۲ درصد، حبوب ۱٫۶ درصد و سبزی های تازه ۴ دصد کاهش داشت.

* لبنیات و تخم مرغ
در هفته نخست بهمن ماه در گروه لبنیات قیمت ماست پاستوریزه نسبت به هفته قبل معادل ۱٫۶ درصد کاهش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.
قیمت تخم مرغ معادل ۱٫۲ درصد افزایش داشت و شانه ای ۱۲۶ هزار تا ۱۵۶ هزار ریال فروش می رفت.

* برنج و حبوبات
در این هفته در گروه برنج، قیمت برنج درجه یک و درجه ۲ ثابت بود؛ در گروه حبوب قیمت نخود ۰٫۳ درصد و لوبیا چیتی ۰٫۱ درصد کاهش یافت و بهای سایر اقلام بدون تغییر بود.

* میوه ها و سبزی های تازه
در هفته مورد بررسی در میادین زیر نظر شهرداری هندوانه عرضه نمی شد و انگور عرضه کمی داشت؛ سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می شد.
میوه فروشی های شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می کردند که در گروه میوه های تازه بها، پرتقال تازه درجه یک معادل ۰٫۳ درصد، لیموشیرین ۳٫۲ درصد، انگور ۰٫۲ درصد و کیوی ۱٫۳ درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۰٫۱ درصد تا ۱۰٫۷ درصد افزایش داشت.
در گروه سبزی های تازه قیمت خیار معادل ۲ درصد، گوجه فرنگی ۰٫۲ درصد و بادنجان ۱٫۸ درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۰٫۱ درصد تا ۳٫۵ درصد افزایش یافت.

* گوشت قرمز و گوشت مرغ
در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند ثابت بود و قیمت گوشت تازه گاو و گوساله معادل ۰٫۱ درصد و گوشت مرغ ۱٫۶ درصد افزایش داشت.

* قند، شکر، چای و روغن نباتی
در این هفته بهای قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.
به گزارش ایرنا، در گزارش های پیشین بانک مرکزی، تغییر قیمت ها در مقایسه با هفته مشابه سال قبل نیز بررسی و منتشر می شد اما به دلیل همگن نبودن آمارها و اینکه شاخص درستی برای بررسی وجود نداشت، در گزارش های جدید این مورد حذف شده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *