اهم اخبار

تخم‌مرغ‌ را قبل مصرف نشویید/ ایرانی‌ها سالانه ۴ کیلو کمتر تخم‌مرغ می‌خورند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از سرانه پایین مصرف تخم‌مرغ به‌عنوان یکی از سالم‌ترین موادغذایی خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده که مصرف سالانه تخم‌مرغ هر ایرانی به ۲۵۰ عدد در سال برسد.

به گزارش ایسنا، مصطفی شاه‌حسینی از وجود ۳۸ واحد فعال مرغ تخمگذار با ظرفیت حدود ۲ میلیون قطعه در این استان خبر داد و گفت: سالانه حدود ۲۰ هزار تن تخم‌مرغ در استان سمنان تولید می‌شود. روزانه به طور متوسط ۵۵ تن تخم‌مرغ از طریق واحدهای فعال صنعتی و بومی استان تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود .

وی افزود: نزدیک ۴۵ درصد از تولید روزانه این استان مازاد نیاز بر استان بوده که به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به میزان تولید تخم‌مرغ استان در سال گذشته نیز گفت: تولید تخم‌مرغ در استان سمنان در سال ۹۶ ۲۰ هزار تن بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بر ضرورت افزایش سرانه مصرف تخم‌مرغ در استان تأکید کرد و گفت: متوسط مصرف سرانه تخم مرغ در ایران حدود ۱۱ کیلوگرم و در کشورهای توسعه یافته بیش از ۱۵ کیلوگرم است.

شاه حسینی به برخی از سیاست‌های و هدفگذاری‌های این سازمان درباره تخم‌مرغ اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای افزایش سرانه مصرف سرانه تا ۲۵۰ عدد در سال و تغییر الگوی مصرف مردم بهینه‌سازی واحدهای موجود در راستای ارتقای کیفی تولید تخم مرغ و افزایش صادرات از برنامه‌های جهاد کشاورزی استان است ضمن اینکه صدور مجوز برای ایجاد پرورش مرغ تخمگذار نیز ممنونع است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه تخم‌مرغ یک ماده غذایی بسیار غنی است افزود: تخم‌مرغ برای چندمین سال پیاپی به عنوان پرطرفدارترین و پرمصرف‌ترین و خوشمزه‌ترین مواد غذایی مقام اول را در بین سایر مواد غذایی در دست دارد. تخم‌مرغ بدون هیچ‌گونه افزودنی و یا وجود مواد مجاز و غیرمجاز درون آن یکی از سالم‌ترین و بکرترین مواد غذایی طبیعی و مطمئن برای مصرف تمام اقشار جامعه در گروه‌های سنی متفاوت است. از سوی دیگر قیمت مناسب، طبخ آسان و سریع و در دسترس بودن آن از فاکتورهایی است که تخم‌مرغ را متمایز از بسیاری از مواد غذایی می‌کند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: ترکیب پروتئین‌های تخم‌مرغ از لحاظ زیست‌شناختی از نوعی است که متخصصان علم تغذیه از آن به عنوان مقیاسی برای سنجیدن کیفیت پروتئین‌های دیگر مواد غذایی استفاده می‌کنند.

شاه حسینی از پروتئین موجود در تخم‌مرغ به عنوان یک پروتئین کامل و قابل جذب نام برد و افزود: از طرفی دیگر تخم‌مرغ دارای بیشترین اسید آمینه ضروری برای بدن است و همیشه به عنوان یک مکمل برای بسیاری از مواد غدذایی استفاده می‌شود. با وجود مزایای متعدد و طبیعت غنی و سرشار از مواد مغذی تخم‌مرغ از لحاظ غذایی متأسفانه آن طور که باید و شاید در کشور ما به آن توجه نمی‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: تخم‌مرغ محصول پروتئینی و فسادپذیر است که ورود آلودگی‌های سطح پوسته، شانه، محیط اطراف و غیره از طریق شکستگی یا ترک خوردگی وارد آن شده و سبب فساد میکروبی یا شیمیایی آن می‌شود از این رو در فرآیند بسته‌بندی، تمام تخم‌مرغ‌های پوسته کثیف و ترک خورده و شکسته حذف می‌شود و سلامت بهداشت و کیفیت تخم‌مرغ حفظ می‌شود.

شاه حسینی یکی از عادات غلط در فرهنگ مصرف تخم‌مرغ را شست‌وشوی آن در هنگام نگهداری تا زمان مصرف عنوان کرد با انجام این امر آلودگی‌های سطح پوسته به داخل تخم مرغ نفوذ می‌کند و باعث مخدوش شدن سلامت و بهداشت آن می‌شود.

وی گفت: در تخم‌مرغ بسته‌بندی شده به دلیل محافظت تخم مرغ و پاکیزگی بسته این محصول به راحتی در یخچال در کنار سایر مواد غذایی قابل نگهداری بوده و نیاز به شستشوی تخم‌مرغ تا زمان مصرف را برطرف می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به میزان کالری تخم‌مرغ نیز گفت: یک عدد تخم‌مرغ به طور متوسط ۷۶ کیلو گرم کالری دارد و مصرف روزانه یک عدد تخم‌مرغ ۳ درصد نیاز انرژی یک مرد بالغ و ۴ درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تأمین می‌کند.

شاه‌حسینی گفت: برای کودکان از ۹ ماهگی تا یک سالگی یک زرده کامل تخم‌مرغ یک روز در میان و از ۲ سالگی به بعد بر اساس میل کودک ۵ تا ۶ تخم‌مرغ در هفته مجاز است و افراد بالغ نیز مجاز به مصرف ۳ تا ۴ عدد تخم‌مرغ در هفته هستند.

وی با بیان اینکه مصرف تخم‌مرغ برای افرادی که کلسترول خون‌شان بالا است نیز نباید قطع شود افزود: این افراد می‌توانند ۲ تا ۳ عدد تخم‌مرغ در هفته مصرف کنند، چرا که با کاهش دریافت کلسترول از طریق غذا سنتز داخلی کلسترول در بدن افزایش یافته و حتی ممکن است بیشتر از قبل شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با تأکید بر اینکه بیشتر چربی‌های موجود در تخم مرغ از نوع غیر اشباع است خاطرنشان کرد: بر این اساس چربی تخم‌مرغ هیچ ارتباطی با افزایش کلسترول ندارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *