اهم اخبار

تداوم نوسان قیمت میوه های وارداتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نوسان بهای میوه های وارداتی با وجود کاهش نرخ ارز در چند هفته اخیر ادامه دارد؛ تا جایی که قیمت هر کارتن ۶ تا ۸ تایی آناناس به ۳۲۰ هزار تومان رسیده است.

 

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز، پیش از نوسان های ارزی قیمت هر کیلوگرم موز حدود چهارهزار و ۵۰۰ تومان و هر کارتن آناناس ۹۰ هزار تا ۱۴۰ هزارتومان بود.
اواخر شهریورماه نرخ هر کارتن آناناس به ۴۰۰ هزار تومان و موز به ۱۱ هزارتومان رسید.
هفته گذشته نیز قیمت هر کارتن ۶ و ۸ تایی آناناس ۱۵۰ هزار تا ۲۷۰ هزار تومان، موز هشت هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان و انبه ۱۲ هزار تا ۲۰ هزار تومان ثبت شد.
با این همه، دیروز (یکشنبه) رییس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: بررسی قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران نشان می دهد از سی ام مهرماه تا ششم آبان ماه قیمت هر کارتن ۶ و ۸ تایی آناناس ۲۰۰ هزار تا ۳۲۰ هزار تومان بود.
«اسدالله کارگر» افزود: هر کیلوگرم موز نیز هفت هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شد.

** نرخ انواع میوه و سبزی
آنگونه که رییس اتحادیه میوه و سبزی تهران اعلام کرد امروز هر کیلوگرم گوجه فرنگی رسمی (نو) ۲هزار و ۷۰۰ تا چهار هزار و ۵۰۰ تومان، گوجه فرنگی گلخانه ای سه هزارو ۵۰۰ تا پنج هزار و ۵۰۰ تومان، سیب زمینی یک هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تومان، پیاز زرد۷۰۰ تا ۲ هزار تومان و پیاز شیری ۸۰۰ تا ۲ هزارتومان بود.
هر کیلوگرم هویج یک هزار و ۵۰۰ تا ۲هزارو ۸۰۰ تومان، خیار رسمی یک هزار تا سه هزار تومان و خیار گلخانه ای یک هزار تا دو هزارتومان فروش رفت.
اکنون هر کیلوگرم انار سه هزار تا هشت هزارو ۵۰۰ تومان، پرتقال جنوب چهار هزار تا ۹ هزار تومان، خرمالو شمال دو هزار تا پنج هزارتومان، خرمالو کرج سه هزار تا هفت هزارتومان، سیب گلاب پاییزه چهار هزار تا هفت هزار تومان، سیب لبنانی زرد سه هزار تا ۹ هزار تومان و سیب لبنانی قرمز سه هزار تا هشت هزار تومان است.
هر کیلوگرم لیموشیرین سه هزارو ۵۰۰ تا پنج هزارو ۵۰۰ تومان، لیمو ترش ریز هشت هزار تا ۱۵ هزار تومان، لیمو ترش سنگی سه هزار تا ۶ هزار تومان، نارنج بین یک هزارو ۵۰۰ تا سه هزارتومان و نارنگی تخم ژاپنی سه هزار تا ۶ هزار تومان قیمت گذاری شد.
همچنین هر کیلوگرم انگور بی دانه زرد سه هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزارو ۵۰۰ تومان، انگور بی دانه قرمز بین پنج هزار تا ۱۲ هزار تومان، انگور شاهانی چهارهزار تا ۶ هزار تومان، انگور مهری سه هزار تا پنج هزارو ۵۰۰ تومان، به سه هزار تا هشت هزارتومان، شلیل شبرنگ چهار هزار تا ۹ هزار تومان و شلیل شمس چهار هزار تا ۱۰ هزار تومان عرضه شد.
هر کیلوگرم گلابی بیروتی هفت هزار تا ۱۷ هزار تومان، گلابی شاه میوه هفت هزار تا ۱۷ هزار تومان، هلو انجیری چهار هزار تا ۹ هزار تومان و هلو زعفرانی هسته جدا پنج هزار تا ۱۰ هزار تومان قیمت گرفت.
امروز همچنین قیمت هر کیلوگرم خربزه ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، طالبی یک هزار تا دو هزار و ۵۰۰ تومان و هندوانه ۴۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ تومان است.
نرخ هر کیلوگرم بادمجان دلمه ای یک هزار تا سه هزارتومان، بادمجان قلمی یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ تومان، بادمجان گلخانه ای ۲ هزار تا چهار هزار و ۵۰۰ تومان، چغندر دو هزار تا سه هزارتومان، سیر خشک چهار هزار تا هشت هزار تومان و کاهو پیچ و رسمی یک هزار تا دو هزارو ۵۰۰ تومان تعیین شد.
قیمت هر کیلوگرم لوبیا سبز سه هزار تا پنج هزار تومان، کدو مسمایی یک هزار و ۵۰۰ تا سه هزارتومان، انواع سبزی خوردن یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزارو ۸۰۰ تومان و «سبزی جور» بین یک هزارو ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.
سود برای اعضا در میدان میوه و سبزی تهران روی فاکتور خرید، ۱۵ تا ۲۰ درصد و برای خرده فروشی ها ۲۵ تا ۳۵ درصد محاسبه می شود.
بر اساس آمارهای موجود، سالیانه بیش از ۱۲۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و نزدیک ۲۲ میلیون تن انواع محصولات باغی در کشور تولید می شود.
طبق سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید داخلی، واردات انواع میوه بجز نارگیل، آناناس، انبه و موز از سال ۱۳۹۰ ممنوع شده است.
گمرک جمهوری اسلامی ایران سیزدهم اسفندماه پارسال در بخشنامه ای، میوه های «منگوستین» و «پاپایا» را از فهرست ممنوعیت خارج کرد اما چند روز بعد دوباره ممنوعیت واردات آنها برقرار شد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *