اهم اخبار

تدبیر وزارت نیرو برای مدیریت منابع آب

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یکی از مشکلات اصلی کشور مساله بحران آب است به همین دلیل وزیر نیرو وعده داده تا نهایتا در ماه‌های آتی سند آمایش آب محور برای حوضه‌های آبریز کشور جهت مدیریت درست و دقیق منابع آب در این حوضه‌ها تهیه شود، موضوعی که شاید مدت‌ها قبل باید به آن توجه ویژه می‌شد.

به گزارش اگروفودنیوز، تاکنون بسیاری از تصمیم هایی که در کشور اخد و اجرایی می شد بدون در نظر گرفتن وضعیت منابع آبی بود که همین مساله نیز موجب شد تا توسعه نامتوازن در ایران استقرار یابد و زمینه خشک شدن تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور فراهم شود البته از دو سال قبل سند آمایش آب محور با کمک گرفتن از سند آمایش سرزمین استانی تهیه شده اما کاستی هایی وجود دارد که وزیر نیرو دولت دوازدهم وعده سر و سامان دادن اوضاع را داده است.

وزارت نیرو به عنوان متولی بحث آب در کشور، به دلیل فقدان سند بالادستی مدون و کارآمد، همواره در مباحث تخصیص، انتقال و نحوه بهره برداری از منابع آبی در کشور با چالش هایی مواجه بوده است که عمده آن به دلیل فقدان طرح آمایش سرزمین و همینطور لزوم هماهنگی های پیچیده، وقت گیر و گاه مانع تراش  با سایر دستگاه ها است که این نیز خود می تواند از همان فقدان سند بالادستی متقن و متفق ناشی شده باشد .

وضوع آمایش سرزمین، هماهنگی با سایر داستگاه ها و پافشاری بر موضوعی مانند آب، نه فقط مسئله وزارت نیرو یا جهاد کشاورزی، بلکه موضوع کشور، دولت و همه دستگاه های آن است چراکه  تبعات اقدامات نادارست برای تمام دستگاه  های دولت و مردم است.

همین مساله نیز موجب شده تا وزیر جدید یکی از مهم تیرین اولویت های خود را تدوین سند آمایش آب در نظر بگیرد و قطعا با اجرای سیاست های درست این سند می توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *