اهم اخبار

رییس سازمان شیلات : تلفات ماهی در قفس طبیعی است/ صید ترال ممنوع نیست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حالی که گفته می‌شود برخی ماهیان در قفس که در روز افتتاحیه پروژه پرورش ماهی در قفس تلف شده‌اند، رییس سازمان شیلات این موضوع را رد کرد و گفت: اگر تلفاتی هم صورت گرفته باشد طبیعی است، چرا که در پرورش ماهی در همه جای دنیا تلفات وجود دارد.

حسن صالحی – معاون وزیر جهاد کشاورزی – در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این‌که آیا ماهیان در قفسی که در روز افتتاحیه که با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد، تلف شده‌اند؟ اظهار کرد: این‌که ماهیان در قفس در روز افتتاحیه مرده‌اند را اصلا قبول ندارم و وضعیت سلامت آنها بسیار مساعد است. اما در هر حال بچه ماهی در طول سه مرحله پرورش از تکثیر تا رهاسازی ممکن است درصدی تلفات داشته باشد که البته همه کشورها سعی می‌کنند آن را به حداقل برسانند اما این تلفات طبیعی است و مشکلی ندارد.

وی افزود: قفس‌هایی که در روز افتتاحیه در چابهار رونمایی شد برای آزمایش در ایام منسون (ایامی که موج‌های دریا در بالاترین سطح قرار دارند) پیش‌بینی شده بود، چراکه هدف ما از آن قفس‌ها تست و آزمایش استراکچر یا ساختار قفس‌ها بود تا ببینیم در این ایام می‌توانند مقاومت کنند و بچه‌ ماهی‌هایی هم که در این قفس رهاسازی شد برای آزمایش بود نه تجارت.

رییس سازمان شیلات تصریح کرد: در هر مزرعه‌ای در طول پرورش تلفات رخ می‌دهد و حتی تا ۳۰ و ۴۰ درصد طبیعی است و حتی در نروژ که برای بازدید رفته بودیم ماهیان در قفس تلف شده را جمع‌آوری می‌کردند که این نشان می‌دهد که تلفات در همه دنیا وجود دارد.

 صید ترال ممنوع نیست، محدودیت دارد

وی عنوان کرد: صید ترال برای همه گونه‌ها ممنوع نیست، چرا که برخی گونه‌ها برای صید راهی جز صید ترال ندارند که می‌توان به صید میگو  به عنوان یک کف‌زی اشاره کرد.

صالحی ادامه داد: صید ترال در برخی گونه‌ها یا مناطق و ایام ممنوعیت ندارد که می‌توان به صید فراتر از هشت مایل برای تعدادی از شناورها که در گذشته خریداری شده بودند اشاره کرد، چرا که آنها در زمانی که صید میگو انجام نمی‌دهند به ویژه در ایام منسون که صیادی ممنوع می‌شود می‌توانند در فراتر از هشت مایل صیادی کنند که ماهیان مرکب را برداشت می‌کنند.

رییس سازمان شیلات خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۷۲ دولت تعدادی (۲۰ شناور) کشتی ترال خریداری کرد که تاکنون در مناطقی مانند بوشهر، بندرعباس، چابهار و حتی با مجوز عمان در آب‌های این کشور صید ترال انجام می‌دهند اما برای صید ترال مجوز جدیدی صادر نخواهد شد.

وی گفت: در مرز مشترک بین ایران و عمان در منطقه جاسک مطالعاتی صورت گرفت که نشان می‌داد ذخائر فراوانی از فانوس ماهیان در اعماق ۳۰۰ متری وجود دارد که برخی کشورها آن را تا ۲۰ میلیون تن تخمین زدند و موسسه تحقیقات شیلات نیز در اوایل دهه ۸۰ با کمک فائو مطالعاتی روی این ذخائر انجام داد و اعلام کرد که سالانه می‌توان بیش از ۶۰۰ هزار تن از این ذخائر را برداشت کرد که در این راستا برنامه‌ریزی شده ضمن صید، از ذخائر برای کار تحقیقاتی نیز استفاده شود.

صالحی اظهار کرد: با وجود برنامه‌ریزی برای صدور مجوز برای ۷۰ شناور تا سال ۱۳۹۶ تاکنون ۲۰۰ مجوز صادر شده است که دیگر مجوز جدیدی نمی‌دهیم و هر کسی که موافقت اصولی خود را دریافت کرده می‌تواند صیادی خودر ا آغاز کند و اگر تا شش ماه صیادی نکند به‌طور اتوماتیک موافقت اصولی‌اش باطل می‌شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *