اهم اخبار

توسط معاونان و مدیران شرکت پگاه تشریح شد:عملکرد قدرت اول لبنیات ایران و برنامه های آتی/ تفاهم نامه با اروپا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی ، محمد امین حنیف پور معاون بازاریابی فروش شرکت صنایع شیر ایران در نشستی خبری، درخصوص عملکر ۱۱ ماهه این مجموعه گفت: شرکت صنایع شیر با قدمتی ۶۳ ساله قدیمی ترین و اولین شرکت تخصصی در حوزه لبنیات است که دارای تولید و فروش انحصاری است.با مرور زمان شکل های جدیدی از رقابت اتفاق افتاد که اوج آن پس از هدفمند سازی یارانه ها مشاهده می شود به نوعی که شرکت ها با رقابت سعی در گرفتن سهم بازار داشتند اما با مدیریت مالی و کیفیت و قیمت مناسب محصول،سهم واقعی شرکت ها در بازار مشخص می شود.

وی با اشاره به اینکه طی ۲ الی ۳ سال اخیر لیدرهای بازار مشخص شده اند، افزود: این شرکت در سال جاری قدرت اول لبنیات ایران با توجه به آمارها و سهم بازار در محصولات مختلف بوده است. همچنین تلاش برای کسب سهم مطلوب از حوزه محصولاتی که حاشیه سود بالایی دارند و تغییر نقش حوزه های کمرنگ به پررنگ صورت گرفته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سهم فروش شرکت در فروشگاه های زنجیره ای در چند سال گذشته  ۸ تا ۹ درصد کل فروش در داخل بوده،ادامه داد: در سال جاری این عدد به ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده  که با قرارهای مطلوبی که صورت گرفته با تمرکز بر کاهش هزینه ها برای حفظ سهم بازار می توانیم به مصرف کننده نهایی نزدیک شویم.

حنیف پور در خصوص چیدمان ترکیب سبد محصولات هم گفت: با برنامه ریزی های ایجاد ۱۷ کارخانه در ۱۷ نقطه کشور سعی بر این شده حمل و نقل به حداقل برسد،همچنین برنامه ریزی تولید و فروش به نحوی است که محصولات به شکل معمول همانند شیر،ماست و دوغ در ۱۷ نقطه پخش می شود اما محصولت پرمیوم که انحصاری است و در شرکت های معدودی تولید می شود همانند پنیر ورقه ای یا پنیر پیتزا در همه نقاط توزیع نمی شود و بازار خود را داراست.انتظار می رود با تغییر یا جایگزینی در ترکیب سبد محصولات رشد قابل توجه ۱۰ درصدی در تناژ در سال آتی به دست آید.

زمان ورود برند انحصاری شیرخشک به بازار

مهرنوش امجدی گلپایگانی معاون تحقیق و توسعه و هماهنگی تولید صنایع شیر با بیان اینکه صنایع شیر یکی از بزرگترین شرکت های تولیدی در ایران و حتی خاورمیانه است،گفت: بالاترین خطوط آسپتیک،بزرگترین خطوط تولید پنیر وخطوط صنعتی محصولات پودری با ۱۰ سایت و چندین فناوری تولید خاص پنیر بطور انحصاری در این شرکت مستقر و سعی شده استراتژی شرکت با توجه به ارتباطات بین المللی بر اساس سلامت بالا و مزه محصولات قرارداده شود.

وی درباره صادرات محصولات گفت: در این مجموعه علاوه بر توجه به ذائفه مصرف کنندگان ایرانی، با درنظر گرفتن بهترین فناوری برای تولید و و مصرف محصولات سالم،تاکید بر مصرف تولیدات سالم در سایر کشورها نیز وجود دارد.یکی از استراتژی های اخیر این شرکت می توان به توسعه در جمع اوری دریافت شیر خام بصورت صنعتی از طربق دامپروری ها اشاره کرد که با یکی از کشورها برای جمع آوری ها شیر از دورترین روستاهای مذاکراتی صورت گرفته  و در سال ۹۷ این قرارداد منعقد که بدین وسیله به اشتغال روستاییان نیز کمک خواهد شد.

این مقام مسئول از امضای تفاهم نامه ای بزرگ با کشوری اروپایی برای صادرات ۸ محصول تاپ لبنی و غیر لبنی خبر داد و افزود: از محصولات مذکور،صادرات ۲ محصول در قرارداد نهایی قرار دارد که قبل از آغاز سال ۹۷ نهایی خواهد شد و احتمالا در اواخر خرداد اجرایی خواهد شد.

امجدی گلپایگانی درخصوص سایت های پودری این مجموعه نیز توضیح داد: با افزایش تعرفه برخی از محصولات به داخل،برای اولین بار شیر خشک بر پایه نوزاد توسط شرکت پگاه در شهرکرد تولید شده که احتمال می رود تا پایان سال ۲۰۱۸ ورود این محصول به ایران قطع شود.همچنین با شرکت نستله درخصوص تامین مواد اولیه درحال مذاکره هستیم.

وی در خصوص روال تهیه این شیرخشک گفت: کشت وصنعت استان فارس شیر خام موردنظر برای شیرخشک نوزاد را تولید و پگاه فارس آن را برای شهرکرد ارسال می کند.این محصول انحصاری به احتمال زیاد در سال ۹۷ با برند لاکتومیل برای دو رده سنی در داروخانه ها پخش خواهد شد،نیاز کشور برای این محصول سالانه ۲۰ میلیون قوطی است که این شرکت ظرفیت تولید ۲۵ میلیون قوطی را در سال داراست.

معاون تحقیق و توسعه و هماهنگی تولید صنایع شیر ایران از صادرات شیر خشک نوزاد برای اولین بار به یکی از کشورهای همسایه خبر داد و گفت: همچنین  با سپری کردن ممیزی های سخت روسیه و کشورهای CIS توانستیم برای اولین بار محصولات تولیدی ۵ تا۶ سایت  پگاه  را به  کشورهای مذکور صادر کنیم.

امجدی گلپایگانی در مورد سرمایه گذاری هایی صورت گرفته، اظهار داشت: در سایت پگاه گلپایگان، خراسان، فارس، خوزستان، اصفهان ،تبریز و در پگاه آذربایجان شرقی به عنوان یکی از بزرگترین سایت های محصولات پودری با دو سایت این سرمایه گذاری ها صورت گرفته و ورود به صنایع دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

عملکرد صادراتی پگاه

رضا محمودیان معاون صادرات شرکت بازرگانی صنایع شیر درباره عملکرد صادراتی پگاه گفت: در سال ۷۹ شرکت پگاه موفق به تغییر روند از وارداتی به صادراتی بطور رسمی شد و توانست در همین سال ۲٫۵ میلیون دلار از صادرات به ۵ کشور کسب کند. صادرات در زمان مذکور با شیر خشک به شرکت های فرانسوی و آلمانی شروع شد که در ادامه بستر ان برای صادرات به کشورهای همسایه فراهم شد.

وی میزان درآمد زایی ارزی در پایان سال جاری را ۷۲۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: طبق امار گمرک در ۱۰ ماهه سال جاری این آمار به ۷۳۳ میلیون دلار رسیده است .اگر روند صادرات متوقف شود به بحرانی بزرگ در ایران تبدیل می شود همچنان که در ۴ ماه گذشته با عراق بوجود امد اما با اتخاذ سیاست های دولتمردان این مشکل رفع شد.صنایع شیر ایران با برنامه ریزی که برای صادرات و برخلاف شرکت های انبار محور صورت داده توانسته  بر روی حدود ۱۵ درصد از تولیدات صنایع شیر برامه ریزی داشته باشد.

مقاصد صادراتی

این مقام مسئول از صادرات مستمر محصولات  به ۱۸ کشور عراق،افغانستان،پاکستان،روسیه،بحرین ،قطر، کویت ، مالزی ، آمریکا ، آذربایجان ،ارمنستان،ازبکستان،تاجیکستان،قرقیزستان،قزاقزستان،گرجستان و ترکمنستان در سال جاری خبر داد که از تعداد مذکور ۷ کشور در سال جاری به این مقاصد صادراتی افزوده شده است.

محمودیان با اشاره به گستردگی سبد بازارگشایی و حفظ بازار افزود: این مجموعه موفق به صادرات ۳۶۵ کدمحصول در سال جاری شده که نسبت به سال گذشته باعدد ۲۳۳ رشد ۵۷ درصدی را نشان می دهد.ازتعداد کل ۱۷ شرکت مجموعه صنایع شیر، ۸ شرکت تامین کننده محصولات در صادرات  وجود دارد که از این تعداد ۷شرکت در بورس حضور دارند.

مجوز ۳ شرکت بورسی برای صادرات به روسیه

وی با اشاره به اینکه از ۹ شرکتی که مجوز صادرات به روسیه را دارند، ۴ شرکت از پگاه هستند،ادامه داد: ۳ شرکت بورسی پگاه فارس،گلپایگان و اصفهان و همچنین پگاه تهران که غیر بورسی است،مجوز صادرات پنیر و انواع محصولات پودری به روسیه را دارا هستند.به عنوان اولین طراحی اختصاصی محصولات برای روسیه در ایران اختراع شده و بصورت مستمر توسط ۳ شرکت تامین کننده پگاه فارس گلپایگان و اصفهان صورت می گیرد.

معاون صادرات شرکت بازرگانی صنایع شیر از صادرات  ۱۰۰ تن کره در پگاه باز برای اولین بار به روسیه خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری ۱۴۰ میلیون دلار صادرات پیش بینی می شود که با توجه به میزان ۱۱۷ میلیون دلاری صادرات در سال گذشته،براورد می شود رشد ۲۰ درصدی تحقق پیدا کند.

تاثیر نرخ تسعیر ارز

محمودیان با اشاره به نرخ تسعیر ارز گفت: منابع اصلی ارز مورد نیاز از محل صادرات تامین شده و افزایش نرخ ان هم باعث کنترل و ثبات هزینه شده به عبارتی ۳ برابر واردات،صادرات صورت گرفته و با برنامه ۲۰۰ میلیارد دلاری در سال آینده انتظار می رود این نسبت  به ۴ برابر برسد.

مطالبات شرکت های بورسی از دولت

وی درخصوص مطالبات شرکت های بورسی از دولت گفت: شرکت های مذکور میزان ۲۶ میلیارد تومان مشوق صادراتی از دولت طلبکار هستند که ۱۰ میلیارد تومان ان  در ابتدای سال جاری اخذ شده و مابقی بصورت اوراق قرضه از خزانه وصول می شود.بعضی شرکت ها اوراق را نقدی دریافت می کنند بعضی ها با بدهی ها تهاتر کرده و برخی ممکن است اوراق بگیرند.عمده این شرکت ها پگاه خراسان،فارس،گلستان و آذربایجان شرقی است که مطالبات زیادی دارند.

شرکت های زیانده

وحیدی مدیر سرمایه گذاری صنایع شیر با اشاره به وجود ۲ شرکت کشت و صنعت که به بهره برداری کامل نرسیده و دو شرکت بازار پخش در شمار شرکت های زیانده این مجموعه،درخصوص تسهیلات بانکی دریافتی شرکتها گفت: با توجه ویژه ای که از سال ۹۳ در این خصوص شده،به شرکتها ابلاغ شد تسهیلات بانکی را به حداقل برسانند همانند شرکت های پگاه گلپایگان و گلستان که با کنترل انجام شده میزان تسهیلات دریافتی آنها میل به صفر دارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *