اهم اخبار

توقفیف محموله ۱۵۰ تنی قاچاق موز در مرز بازرگان با هوشیاری ماموران گمرک

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
معاون وزیر جهاد کشاورزی از توقیف محموله ۱۵۰ تنی موز قاچاق در مرز بازرگان خبر داد.

به گزارش اگروفودنیوز به نقل از گمرک ایران محمد علی طهماسبی گفت: برخی واردکنندگان این محصول در مرز قصد داشتند کم‌اظهاری کنند، اما گمرک با هوشیاری با آنان برخورد کرد. محمدعلی طهماسبی امروز در حاشیه اولین همایش کشت بافت درخصوص ورود دوباره میوه‌های قاچاق به کشور اظهار کرد: با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان تعزیرات حکومتی برای برخورد با قاچاق در بخش میوه همکاری‌های گسترده‌ای انجام شد و باید از فعالیت‌های آنها در این خصوص قدردانی شود.
وی افزود: با این کار حجم قاچاق میوه در کشور به شدت کاهش یافت و مانند گذشته دیگر این محصول به راحتی به کشور نمی‌آید.
محموله قاچاق موز ۱۵۰ تنی در مرز بازرگان توقیف شد.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: فرآیند مبارزه با قاچاق میوه مثبت است و در نهایت با وجود اینکه این محصولات دوباره به کشور وارد شده، اما روند رو به رشدی ندارد. رسانه‌ها نیز در این زمینه حضور گسترده‌ای داشتند و باعث ناامن شدن محیط برای قاچاقچیان میوه شدند.
طهماسبی تصریح کرد: امیدوارم که سازمان میادین میوه‌ و تره‌بار ورود میوه قاچاق را به میادین مرکزی میادین میوه و تره‌بار مانع شود که این امر از ورود میوه‌های غیرقانونی به مصرف خرده‌فروشی جلوگیری به عمل می‌آورد.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره عرضه میوه قاچاق از سردخانه‌های اطراف تهران گفت: شما چطور به عنوان یک شهروند (خبرنگار) این موضوع را خبر دارید اما مسئولان خبر ندارند؟ اخیرا محموله ۱۵۰ تنی موز قاچاق در مرز بازرگان توقیف شد که این امر نیز حرکت مثبتی به حساب می‌آید.
طهماسبی افزود: برخی از واردکنندگان (قاچاقچیان) ‌در هنگام ورود محصول کم‌اظهاری کرده بودند که گمرک با هوشیاری توانست جلوی آنها را بگیرد.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به اخباری مبنی بر ریخته شدن سیب ایران در دریا و بیابان اظهار کرد: این موارد توسط برخی افراد مطرح شده است و ممکن است برخی مواقع جعل اسناد نیز برای واردات موز در مقابل صادرات سیب صورت گیرد اما باید توجه داشت کسانی که می‌گویند سیب موجود سردخانه‌های ارومیه صادر نشده است باید بگویند که چه بلایی سر آنها آمده است، آیا بخش خصوصی حاضر می‌شود که محصول خود را جلوی گاو بریزد و باید در نظر داشت که این بخش به سادگی از سرمایه خود نمی‌گذرد.
اطلاعات تکمیلی از توقیف محموله ۱۵۰تنی قاچاق موز
براساس گزارش‌ها درخصوص نحوه کشف محموله قاچاق ۱۵۰ تنی موز، این محموله توسط سامانه جامع گمرکی کشف شده است به نحویکه در بررسی سیستمی و الکترونیکی اسناد ارائه شده ترخیص کار توسط مأموران گمرک مشخص می‌شود که ترخیص کار برای انجام تشریفات گمرکی از شیوه‌های متقلبانه استفاده کرده و قصد داشته با انجام اقدامات متقلبانه حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت نکند.
بنابراین گزارش، مامورأن گمرک بازرگان نسبت به رصد الکترونیکی صاحب کالا اقدام و در بررسی‌های بعدی مشخص می‌شود ترخیص کار از شیوه‌های متقلبانه برای انجام تشریفات گمرکی این محموله استفاده کرده است.
این گزارش می‌افزاید، در اولین اقدام دستور توقف محموله‌های موز در جریان و موجود صاحب کالا صادر و در اقدامات بعدی دستور قضایی اخذ و پرونده قاچاق توسط گمرک بازرگان تشکیل و جهت پیگیری به مراجع قضایی ارجاع می‌گردد.

سمیه براتی

نویسنده

سمیه براتی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *