اهم اخبار

تولید و عرضه کالاهای کشاورزی باید «زنجیره ای» شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: تولید و عرضه کالاهای کشاورزی باید به صورت «زنجیره ای» انجام شود.
به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مهندس محمود حجتی در جلسه هم اندیشی و اتخاذ تصمیم لازم برای محصول کشمش در سال جاری که با حضور معاونین وزیر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و روسای سازمان های جهاد کشاورزی تولیدکننده انگور و کشمش و همچنین نمایندگان تشکل های تولیدکننده و کارخانه های فرآوری این محصول برگزار شد، تصریح کرد:تولید محصولات کشاورزی علاوه بر رعایت روش های بهره وری از جمله استفاده از شیوه های نوین آبیاری و ارقام پربازده، باید تقاضامحور و بازارپسند باشد و سلیقه مشتری در همه مراحل تولید از جمله ارقام،فرآوری و بسته بندی مورد توجه قرار گیرد.
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که تولید و عرضه کالاهای کشاورزی باید به صورت «زنجیره ای» انجام شود،اظهار داشت: نهادسازی برای تولیدات انبوه و اقتصادی بخش کشاورزی ضروری است.
حجتی با اشاره به این که در زنجیره تولید محصولات کشاورزی،نهاده ها با قیمت مناسب تامین و بدون تحمیل هزینه های واسطه گری در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد،گفت:لازم است زنجیره تولید انواع محصولات کشاورزی ترسیم و با شناسایی حلقه های مفقوده،نسبت به رفع نقایص اقدام شود.
وی با بیان این که ظرفیت های قابل توجه و بازارهای جدیدی برای عرضه محصولات کشاورزی وجود دارد،تاکید کرد:بخش عمده ای از محصولات باغی از جمله کشمش،پسته و زعفران با هدف صادرات تولید می شود و ضرورت دارد تولید و عرضه این محصولات متناسب با نیاز بازارهای هدف و در زنجیره صورت گیرد.
وزیر جهاد کشاورزی تقویت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا را ضروری برشمرد و افزود: درحال حاضر، محصولات ذرت و جو به طور کامل و همچنین محصولاتی نظیر پسته و زعفران نیز در بورس کالای کشاورزی عرضه می شود.
حجتی با اشاره به این که سیاست های حاکم و ناظر اقتصادی دولت،پایین آوردن سود تسهیلات بانکی است،از تعیین سود ۱۵ درصدی برای تسهیلات فعالیت های بخش کشاورزی خبر داد و گفت: این نرخ سود پایین ترین نرخ سود تسهیلات اعطایی است ولی برای اقتصادی و قابل رقابت شدن تولیدات کشاورزی، تسهیلات بخش کشاورزی باید با سود کمتر از این در اختیار بهره برداران قرار گیرد.
وی،سود تسهیلات بانکی بخش کشاورزی کشورهای منطقه از جمله آذربایجان و ترکیه را ۳ تا ۴ درصد عنوان کرد و افزود:کاهش نرخ تورم و تناسب نرخ سود تسهیلات با نرخ تورم از سیاست های اقتصادی دولت است.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد:دولت با اختصاص پنج هزار ریال یارانه به تولیدکنندگان در ازای هر تولید هر کیلوگرم کشمش و همچنین تعیین و برخورداری از تعرفه ترجیحی برای واردات موز در ازای صادرات کشمش، از باغداران و صادرکنندگان این محصول حمایت می کند.
حجتی بر لزوم اصلاح روش های تولید انگور و شیوه های نگهداری، فرآوری و فروش محصول کشمش تاکید کرد و گفت: روش سنتی خرید تضمینی کشمش از سوی سازمان تعاون روستایی با مشارکت تولیدکنندگان و تشکل ها و صنایع مرتبط باید تغییر و سازمان تعاون روستایی نیز باید از تشکیل نهادها در این زمینه حمایت کند.
وی با بیان این که بازار کشمش همچون پسته و زعفران باید به سمت تثبیت قیمت ها حرکت کند،اظهار داشت: روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها باید نسبت به شناسایی و رفع مشکلات تولید،فرآوری و بازاررسانی محصول کشمش اقدام کنند.
در این جلسه، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز اظهار داشت:در حال حاضر، ۷۵ میلیون تن انگور در دنیا تولید می شود که از این میزان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن کشمش بدست می آید.
محمدعلی طهماسبی بر ضرورت حضور موثر تشکل ها در زنجیره های تولید و حمایت از صادرات کشمش تاکید کرد.
آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *