اهم اخبار

تولید ارگانیک و معضلی به نام کاهش تقاضا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

تولید محصولات ارگانیک به عنوان یکی از راهبردهای افزایش ارزش افزوده غیرنفتی همواره در کشورهای مختلف دنبال می شود که در ایران با توجه به حجم بالای تولیدات به ویژه در بخش کشاورزی، می توان از این فرصت برای حضور در بازارهای جهانی به خوبی بهره برد.

 

 

به گزارش ایرنا، تولید ارگانیک را می توان به عنوان یکی از بسترهای محرک اقتصاد مقاومتی دانست چرا که حضور در بازارهای جهانی و تامین نیاز داخل از مولفه های اثربخش این نوع تولید است.
بنا بر آخرین آمار موجود، ۱۷۲ کشور جهان در شمار تولیدکنندگان محصولات کشاورزی ارگانیک قرار دارند و تا سال های پیشین بخش قابل توجهی از محصولات ارگانیک کشور به نقاط مختلف دنیا صادر می شد.
آلمان در تولید گندم، حبوبات و گوشت، آمریکا در حوزه محصولات لبنی و پروتئین، کشورهای حاشیه مدیترانه­ در زیتون و کشورهای حوزه آمریکای لاتین نیز در بخش علوفه با راهبرد ارگانیک سرمایه گذاری های بالقوه ای داشته اند.
خرما، کشمش، انار و گل محمدی از جمله محصولات اولویت ‌دار تولید ارگانیک کشور محسوب می شوند که در استان های مختلف کشور تولید و به بازار مصرف عرضه می شوند.
محصولات ارگانیک بدون هر گونه افزودنی‌، نگهدارنده‌، رنگ‌ های مجاز خوراکی، طعم‌ دهنده‌ ها و مونو سدیم گلوتامات تولید شده و کشاورزان فعال در این حوزه برای افزایش رشد گیاهان و تغذیه خاک از کود های طبیعی و کمپوست استفاده می کنند.
استفاده از محصولات ارگانیک ابتلا به بیماری ها و آلرژی در انسان را کاهش می دهد.
تحقیقات نشان داده که محصولات کشاورزی ارگانیک سطوح پایین تری نیترات دارند زیرا مقادیر بالای نیترات خطر ابتلا به انواع سرطان در انسان را افزایش می دهد.
به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی، به دلیل عدم استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در محصولات ارگانیک میزان تولید این محصولات نسبت به محصولات غیر ارگانیک ۲۷ درصد کاهش می یابد که این مهم افزایش قیمت این محصولات را به همراه دارد.
این کارشناسان معتقدند افزایش قیمت محصولات ارگانیک، فاصله شاخص های کیفی تولیدات با استانداردهای جهانی و از سوی دیگر نبود اطلاعات کافی در جامعه مصرف، فروش این محصولات را با مشکل مواجه کرده و نبود تثبیت بازار نیز به یکی از مشکلات تولیدکنندگان محصولات ارگانیک تبدیل شده که باید با فرهنگ سازی و معرفی مزایای این محصولات زمینه رونق بیشتر در کشور فراهم شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در این خصوص گفت: ۳۴۰ هکتار پسته و ۱۳۰ هکتار محصول انار در این استان تا کنون توانسته اند مجوز های تولید محصولات ارگانیک را دریافت کنند.
«علی اصغر زارعی» افزود: ۵۰۰ تن پسته و یک هزار و ۹۵۰ تن انار سالانه به صورت ارگانیک در این اراضی تولید و به خارج از کشور صادر می شود.
وی ادامه داد: تولیدکنندگان محصول های باغی برای کسب مجوز تولید محصولات ارگانیک باید به مدت سه سال با نظارت و زیر نظر شرکت های مجاز داخلی و خارجی که از استانداردهای تولید این محصول ها برخوردار هستند، فعالیت کنند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: محصول هایی که توسط شرکت های خارجی مجوز تولید محصول ارگانیک دریافت می کنند می توانند محصول های خود را بدون محدودیت و بازرسی به این کشورها صادر کنند.
زارعی افزود: محصول هایی که توسط شرکت های داخلی مجوز تولید محصول ارگانیک را دریافت می کنند می توانند محصول های خود را در بازار داخلی و نمایشگاه های عرضه این محصولات که در سطح استان های کشور برگزار می شود، عرضه کنند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: تولیدکنندگان پسته و انار استان مرکزی تا کنون توانسته اند با رعایت استانداردهای لازم زیر نظر شرکت BCF آلمان محصول های ارگانیک تولید و به صورت مستقیم به این کشور صادر کنند.
زارعی خاطر نشان کرد: تولیدکنندگانی که بتوانند مجوز تولید محصولات ارگانیک را از شرکت های مجاز دریافت کنند به صورت سالانه توسط این شرکت ها مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی افزود: ۲۰۰ هکتار از باغات انار و پسته استان مرکزی نیز در دوران گذار (فعالیت سه ساله زیر نظر شرکت های مجاز تولید محصولات ارگانیک) برای دریافت مجوز تولید محصولات ارگانیک هستند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: حمایت از تولیدکنندگان محصولات ارگانیک از برنامه های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بوده و این سازمان آمادگی دارد اعتبارات و مساعدت های لازم را با تولیدکنندگان این محصولات داشته باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در طول زنجیره تولید آنها از هیچگونه مواد افزودنی، سموم و داروها استفاده نشده و غذا و مواد مصرفی تولید این محصولات باید عاری از میکروب و آتتی بیوتیک است.
دکتر«محسن شانقی» افزود: در تولید محصولات ارگانیک آب و خوراک دام و طیور در طول زنجیره تولید تحت کنترل بوده و برای پرورش و تولید این محصولات تنها از جیره غذایی طبیعی استفاده می شود.
وی ادامه داد: تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک از مهمترین برنامه ها و سیاست های سازمان دامپزشکی برای بهبود کیفیت فرآورده های خام دامی و تولید غذای سالم در راستای تامین امنیت مواد غذایی است.
وی ادامه داد: جلوگیری از ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی در طیور و انسان، کاهش طول دوره پرورش، افزایش کیفیت گوشت(طعم و مزه)، افزایش تعداد دوره پرورش در طول سال، افزایش تعداد جوجه ریزی در واحد، جلوگیری از بیماری های طیور و افزایش درآمد ملی و صادرات را به دنبال دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه نیز در این خصوص گفت: ۶۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید می شود که ۲۰ درصد این محصولات را محصولات ارگانیک تشکیل می دهند.
«حسن شریفی» افزود: ۷۰ نوع محصولات کشاورزی در شهرستان ساوه تولید می شود که حدود یک چهارم این محصولات به صورت ارگانیک است.
وی ادامه داد: ۶۰ درصد تولید انار و برخی محصولات از جمله گندم، جو، بادام، گوجه سبز، گردو، بادام و انگور به صورت ارگانیک تولید و به تهران و استان های همجوار ارسال می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: میزان تولید محصولات ارگانیک نسبت به محصولات غیر ارگانیک حدود ۲۷ درصد کمتر بوده و برای جبران هزینه های تولید این محصولات گرانتر از محصولات معمولی به بازار عرضه شود.
شریفی افزود: نبود اعتقاد به مصرف محصولات ارگانیک در بازار های داخلی، افزایش هزینه تولید محصولات ارگانیک و بالا بودن قیمت این محصولات نسبت به محصولات غیر ارگانیک و نبود بازار از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان این محصولات است.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *