اهم اخبار

تولید و واردات دو نوع سم از سال ۹۷ ممنوع می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان این که ۱۵۰ قلم برند سم ثبت شده است، گفت: تولید و واردات دو سم دیازرم و بوتاکلر از سال ۹۷ ممنوع می‌شود.

محمدعلی باغستانی در گفت‌وگو با  خبرگزاری فارس، در مورد حذف سموم پرخطر از دسترس کشاورزان، اظهار داشت: سال گذشته با آزمایشات و نمونه‌گیری‌هایی که انجام شد ۱۹ قلم سم پرخطر را حذف کردیم و دو سمی را که روی آن حرف و حدیث بسیاری بود و بحث‌های زیست محیطی و بهداشتی در مورد آن مطرح بود را نیز مورد آزمایش قرار گرفت.

وی تصریح کرد: عرضه دو سم پرخطر دیازرم و بوتاکلر از سال ۹۷ چه برای واردکنندگان و چه تولیدکنندگان ممنوع می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات همچنین به این نکته اشاره کرد که در راستای برندسازی نزدیک به ۱۵۰ قلم برند سموم ثبت شده است.

وی از ارسال هزار برند سم به مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی برای طی مراحل آزمایشات مختلف خبر داد و گفت: به مرور که نتایج این سموم مشخص می‌شود، ما آنها را در هیأت نظارت مطرح و ثبت می‌کنیم، اما باید گفت که از این میزان تاکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد رد شده است.

باغستانی همچنین در مورد میزان برآوردهای انجام شده این سازمان برای باقی مانده سموم روی میوه و صیفی‌جات هم گفت: این مسأله به وزارت بهداشت مربوط می‌شود تا آزمایشات لازم را انجام دهند و به ما اعلام کنند. او از توضیح بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

به گزارش خبرنگار فارس، مصرف بی‌رویه سموم پرخطر در زمین‌های کشاورزی طی دو دهه گذشته سبب شده تا این سموم یا در خاک باقی مانده و یا با ورود به آب‌های زیرزمینی این آب‌ها را آلوده کنند. در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی درصدد است تا به مرور سموم کم خطر را جایگزین کرده و با آموزش مصرف بهینه نهاده‌ها از جمله سموم به کشاورزان از ورود و باقی ماندن مواد شیمیایی حاصل از سموم در خاک و یا آب‌های زیرزمینی جلوگیری کند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *