اهم اخبار

تولید ۳.۵ میلیون تن سیب در کشور/ لزوم حمایت دولت از صادرکنندگان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی استان آذربایجان غربی از تولید ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن سیب درختی در کشور خبرداد و گفت: دولت باید از صادرات این محصول حمایت کند و مشوق‌های صادراتی در نظر بگیرد.[/heading]

حسن حیدرنژاد در گفتگو با مهر با بیان اینکه امسال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن سیب درختی در استان آذربایجان غربی تولید شده که نسبت به سال قبل از رشد ۴۰ درصدی برخوردار بوده است، اظهارداشت: میزان کل تولید این محصول در کشور حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن بوده است.
وی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد سیب کشور در استان آذربایجان غربی تولید می‌شود، اضافه کرد: بخشی از این تولید در صنایع تکمیلی و غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخشی هم به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی استان آذربایجان غربی افزود: درحال حاضر بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزارتن سیب در سردخانه‌های این استان ذخیره‌سازی شده است.
حیدرنژاد میزان صادرات سیب درختی را بسیار اندک و نامحسوس عنوان کرد و گفت: ما نیاز به حمایت دولت داریم تا بتوانیم محصول مازاد را صادر کنیم.
وی اعطای مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان را  مورد تاکید قرار داد و افزود: اگر دولت از صادرات این محصول حمایت نکند و کشاورزان دچار زیان‌های پی در پی شوند انگیزه تولید را از دست می‌دهند و ما با خطر مهاجرت کشاورزان از روستاها مواجه خواهیم شد.
حیدرنژاد با بیان اینکه در سالجاری قیمت پایه خرید سیب درختی از کشاورزان بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان بوده است، گفت: مباحثی درباره خرید تضمینی این محصول مطرح بود که به مرحله اجرایی نرسید؛ ضمن اینکه درحال حاضر خرید تضمینی بی‌معناست و به جای این کار دولت باید از صادرات این سیب درختی حمایت و صادرکنندگان را در این مسیر یاری کند.
به گفته وی قیمت تمام شده تولید هرکیلوگرم سیب درختی برای تولیدکنندگان ۱۱۰۰ تومان است.
فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *