اهم اخبار

تولید ۴۲ تن گوجه‌فرنگی در یک هکتار توسط کارشناسان کشاورزی پاکستان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کارشناسان کشاورزی پاکستان موفق شدند با اصلاح ژنتیکی نسل جدیدی از گوجه‌فرنگی را به وجود آورند که در هر هکتار می‌توان ۴۲ تن از این محصول را برداشت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، کارشناسان کشاورزی پاکستان موفق شدند با اصلاح ژنتیکی نسل جدیدی از گوجه‌فرنگی را به وجود آورند که در هر هکتار می‌توان ۴۲ تن از این محصول را برداشت کرد.

به گزارش دیلی اکسپرس، محصول جدید گوجه‌فرنگی در شهر فیصل‌آباد ازتوابع ایالت پنجاب با موفقیت آزمایش شد.

گوجه‌فرنگی‌های تولید شده به این شیوه ویژگی دیگری نیز دارد و آن اینکه به علت پوست ضخیم دیرتر خراب می‌شود و قابل حمل به نقاط دور است.

کارشناسان کشاورزی پاکستان اعلام کردند سال آینده میلادی پاکستان می‌تواند با استفاده از بذر جدید گوجه‌فرنگی این محصول را به کشورهای مختلف صادر کند.

در حال حاضر ۴ نوع گوجه‌فرنگی با بذر اصلاح شده در پاکستان تولید می‌شود که نوع تازه آن در زمین‌های کوچک و با شرایط سخت قابلیت رشد دارد.

در سال ۱۹۹۵،‌”آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا” گوجه فرنگی‌های تولید شده به روش ژنتیکی را تأیید نمود و بدین ترتیب آنها تبدیل به اولین محصولات ژنتیکی دارای مجوز در آمریکا شدند. اولین محصول ژنتیکی و تجاری گوجه‌فرنگی‌هایی بودند که در اوایل دهه ۱۹۹۰ در ایالت کالیفرنیای آمریکا تولید شده و به بازار عرضه شدند.

این محصول که با نام FlavrSavr خوانده می‌شد به صورت ژنتیکی متحمل تغییراتی گشته بود تا پس از چیده شدن مدتی طولانی سالم مانده و فاسد نشود.

اگرچه بخش اعظمی از محصولات ژنتیکی در آمریکای شمالی تولید می‌گردند اما در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر این پدیده در کشورهای جهان سوم بوده‌ایم.

کشورهایی که بیشترین میزان تولید محصولات کشاورزی اصلاح شده ژنتیکی را دارند آمریکا، برزیل،‌آرژانتین، هند، کانادا، چین، پاراگوئه، پاکستان، آفریقای جنوبی، اروگوئه، بولیوی، استرالیا، فیلیپین، میانمار، بورکینافاسو، مکزیک و اسپانیا هستند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *