اهم اخبار

تولید ۴.۵ میلیون تن سیب زمینی/ کشاورزان زیان سنگینی متحمل شدند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]رئیس هیأت مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی با بیان اینکه برآورد می‌شود امسال حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزارتن سیب زمینی در کشور تولید شود، گفت: افت قیمت این محصول باعث شده کشاورزان زیان سنگینی را متحمل شوند.[/heading]

سیدرحیم نیازی در گفتگو با مهر با بیان اینکه قیمت سیب‌زمینی همچنان پایین است و تولید این محصول برای کشاورزان اقتصادی نیست، اظهارداشت: متاسفانه درحال حاضر قیمت فروش سیب زمینی هزینه‌های تولید را برای کشاورزان جبران نمی‌کند.

رئیس هیأت مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی، قیمت هرکیلوگرم سیب زمینی را در میادین میوه و تره‌بار بین ۳۰۰ تا ۶۵۰ تومان عنوان کرد و گفت: قیمتی که محصول از کشاورزان خریداری می‌شود حدود ۱۰۰ تومان از ارقام مذکور پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید این محصول بسته به میزان تولید در منطقه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان است، افزود: میزان تولید سیب زمینی در سال‌جاری دقیقا مشخص نیست اما برآورد می‌شود تغییری نسبت به سال گذشته نداشته باشد؛ ضمن اینکه سال قبل حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ تا ۴ میلیون و ۶۰۰ هزارتن سیب زمینی در کشور تولید شد.

وی با اشاره به محدودیت‌های صادراتی ایجاد شده برای صادرات سیب زمینی از سوی دولت، گفت: اعمال تعرفه‌های سنگین صادراتی به مدت ۴ ماه، سبب کند شدن روند صادرات این محصول در سالجاری شد و لطمه بزرگی به بازار زد.

نیازی با اشاره به اینکه این اقدام دولت بدون هماهنگی با بخش خصوصی بود، اضافه کرد: در این میان شرایط تولید مورد توجه مسئولان قرار نگرفت و افت قیمت باعث شد کشاورزان بیچاره شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه درحال حاضر تعرفه اعمال شده برای صادرات لغو شده است، افزود: روند صادرات همچنان کند است چراکه وقتی بازاری از دست می‌رود، این موضوع به سادگی جبران پذیر نیست.

وی با بیان اینکه رشد صادرات به تعدیل قیمت محصول در بازار کمک خواهد کرد، اضافه کرد: برای بهبود روند صادرات نیاز است که دولت مشوق‌های صادراتی در اختیار صادرکنندگان قرار دهد.

نیازی ادامه داد: سال قبل مقرر شد دولت به ازای هرکیلوگرم صادرات، ۱۵۰ تومان مشوق به صادرکنندگان بپردازد که متاسفانه هنوز مسئولان به این تعهد خود در این زمینه عمل نکرده‌اند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *