اهم اخبار

جزئیات تورم در کالاهای خوراکی+ قیمت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

آخرین گزارش از تحولات قیمتی در کالاهای خوراکی از تورم بین حداقل دو تا ۱۹ درصدی در یک ماه گذشته حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، تازه‌ترین گزارشی که بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به نهم شهریورماه منتشر کرد، نشان از افزایش قیمت در حداقل ۱۰ گروه از این کالاها دارد.

بر این اساس در گروه لبنیات افزایش حدود ۱۸.۶ درصدی نسبت به یک ماه قبل و تا ۰.۴ درصد نسبت به هفته ما قبل ثبت شده است. همچنین قیمت هر شانه تخم‌مرغ یک درصد افزایش داشته و بین ۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۲۲ هزار تومان فروش رفته است، این در حالی است که متوسط قیمت فروش هر شانه تخم‌مرغ در سطح شهر به ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد.

در گروه برنج رشد ۱.۷ درصدی در یک هفته و تا ۲.۳ درصد در یک ماه رخ داده است؛ به طوری که هر کیلو برنج وارداتی به طور متوسط ۸۰۳۰ تومان، برنج داخلی درجه یک ۱۴ هزار و ۱۳۰ و درجه دو تا ۱۰ هزار تومان فروش رفت. همچنین در گروه حبوبات افزایش چهار درصدی در یک هفته و ۱.۷ درصد در یک ماه ثبت شده است.

دیگر کالایی که افزایش قیمت بالایی داشته مرغ است به طوری که ۱۷.۵ درصد نسبت به یک ماه گذشته گران شد و هر کیلو به طور متوسط تا ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان در سطح شهر فروش رفت، گوشت قرمز نیز ۷.۶ درصد رشد قیمت داشت و به طور متوسط ۶۱ هزار تومان برای هر کیلو قیمت خورد.

قند و شکر تا ۱۸.۹ درصد در یک ماه گران شده و هر کیلو به طور متوسط تا ۴۸۷۰ تومان فروخته شده است. از سوی دیگر چای خارجی متوسط قیمتی تا ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان داشت. روغن‌ها نیز ۰.۴ درصد گران شده و روغن نباتی هر کیلو ۲۷ هزار و ۸۳۰ تومان و روغن مایع تا ۵۷۵۰ در بازار فروش رفت.

اما وضعیت میوه‌های تازه به گونه‌ای بود که در هفته منتهی به نهم شهریورماه نسبت به هفته ماقبل ۲.۲ درصد و در مقایسه با هفته مشابه ماه قبل ۵.۷ درصد گران شد. سبزی‌ها نیز تنها گروهی هستند که کاهش قیمت داشته و حدود ۰.۱ درصد ارزان شده است.

متوسط قیمت خرده فروشی در تهران

انتهای پیام

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *