اهم اخبار

جنجال بر سر هیچ/ بازی مخالفان با پالم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کوالالامپور-  آمار رسمی مالزی در مورد میزان صادرات روغن پالم نشان می دهد رسانه های داخلی طی چند هفته اخیر جنجال آفرینی کرده اند و طی ۹ ماه گذشته میلادی ایران ۳۰۰ هزار تن واردات روغن پالم داشته است که همچنان کمتر از میزان سقف پیش بینی شده برای واردات این محصول است.

به گزارش ایرنا، ‘سیدحسن هاشمی’ وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی هفته جاری با توجه به اخباری که در روزهای اخیر درباره روغن پالم منتشر شده است، گفت: غذای روح از غذای جسم مهمتر است، اما ما در جامعه ای زندگی می کنیم که اخبار دروغ و کذب در آن زیاده شده است و این اخبار دروغ جامعه را دچار تردید می کند.
آمار رسمی تارنمای شورای روغم پالم مالزی که روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا در کوالالامپور استخراج کرد، نشان می دهد ایران طی ۹ ماهه سال جاری میلادی ۳۰۱ هزار و ۲۰۰ تن این محصول را از مالزی وارد کرده است، در حالی که این کشور تنها صادرکننده پالم به ایران محسوب می شود.
براساس این آمار، ایران طی ۹ ماهه سال گذشته نیز ۲۶۱ هزار و ۷۷۳ تن، ۹ ماهه سال ۲۰۱۴ میلادی ۳۴۴ هزار و ۶۳۸ تن و طی این مدت زمان در سال ۲۰۱۳ میلادی ۵۶۲ هزار و ۱۵۱ تن روغن پالم از مالزی وارد کرده است.
‘رسول دیناورند’ معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو پیش از افزایش تعرفه واردات روغن پالم به ۲۶ درصد نیز در گفت وگو با ایرنا اعلام کرده بود سهمیه واردات روغن پالم به کشور ۴۲۰ هزار تن در سال است.
ایران طی ۹ ماهه سال جاری میلادی ۳۰۱ هزار تن واردت روغن پالم داشته و تا رسیدن به سقف مجاز واردات نیز ۱۲۰ هزار تن باقی است.
این جنجال رسانه ای از آنجا آغاز شد که حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در سفر به مالزی و در نشست خبری مشترک با ‘نجیب تون رزاق’ نخست وزیر این کشور به همکاری دو کشور در بخش روغن پالم اشاره کرد و گفت: منتظر هیاتی از مالزی هستیم تا با سفر به ایران به تبیین ویژگی های روغن پالم از لحاظ مساله سلامتی بپردازد.
رئیس جمهوری کشورمان به مزاح گفت: آقای نخست وزیر امروز گفتند ما از روغن پالم در مالزی استفاده می کنیم و وضعیت سلامت ما هم خوب است.
این سخنان روحانی خنده بلند نخست وزیر مالزی را در پی داشت.
رسانه های مخالف دولت از این جمله افزایش همکاری و احتمال افزایش واردات روغن پالم از مالزی را برداشت کردند و سخنان وزیر بهداشت در باره روغن پالم را که دو سال پیش درباره افزودن این روغن در لبنیات مطرح شده بود، مقابل سخنان رئیس جمهوری قرار دادند تا آنچه می خواهند را القاء کنند.
وزیر بهداشت گفت: سال ۲۰۰۵ دهمین کشور وارد کننده روغن بودیم. در مورد روغن پالم قبل از دولت یازدهم سال ۹۱ و ۹۲ واردات حدود ۷۵۰ هزار تن بود و در بعضی از لبنیات روغن پالم که بسیار مضر است، استفاده می شد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه حدود یک سال است در مواد لبنی روغن پالم وجود ندارد، گفت: روغن پالم تنوع زیادی دارد. در گذشته نوع مرغوب آن وارد کشور نمی شد با حمایت رئیس جمهوری میزان واردات در سال گذشته به ۴۲۰ هزار تن کاهش یافت و در شش ماهه سال ۹۵ به ۱۸۰ هزار تن رسیده است.
آمار شورای پالم مالزی نیز نشان می دهد ایران سال گذشته میلادی ۳۳۰ هزار و ۹۳۰ تن روغن پالم وارد کرده که نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۱۱۶ هزار تن کاهش یافته است.
میزان اختلافی که در برخی آمارهای ایران و مالزی وجود دارد ناشی از محاسبه به نسبت سال میلادی و شمسی است، چون میزان واردات در ماه های سال با توجه به قیمت جهانی بازار متفاوت است.
دولت برای کاهش مصرف و واردات روغن پالم امسال عوارض واردات این محصول را از ۵ درصد به ۲۶ درصد افزایش داده است.
دیناروند نیز پیش از این گفته بود: تا زمانی که اختلاف قیمت پالم به گونه ای باشد که تجار ایرانی علاقه به واردات این محصول داشته باشند ما مجبوریم سقف واردات را تعیین کنیم و اجازه ورود بیش از سقف را نیز نمی دهیم.
وی تاکید کرده بود با افزایش تعرفه گمرکی باید به گونه ای عمل کنیم تا تجار با مقایسه قیمت ها، واردات روغن پالم را کاهش دهند و دیگر نیازی به کنترل مقدار واردات نباشد.
پالم محصول استراتژیک مالزی است که زندگی حدود ۱۰ درصد از مردم این کشور به طور کامل به آن وابسته است و جایگاه آن به مرحله ای رسیده که ایجاد هرگونه چالش در مسیر توسعه تجارت این محصول به مساله امنیت ملی گره می خورد.
مالزی در حال حاضر پنج میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مزارع پالم دارد و سالانه حدود ۲۰ میلیون تن روغن پالم تولید می کند و ۲۵۰ هزار کشاورز در این کشور ۳۰ میلیون نفری در این تولید نقش ایفا می کنند.
زندگی حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت ۳۰ میلیون نفری این کشور نیز از نظر اقتصادی به روغن پالم وابسته است، از این رو شرایط ثبات بازار پالم برای این جمعیت از اهمیت خاصی برخوردار است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *