اهم اخبار

جولان دلال‌ها در بازار کودهای کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

تأمین نهاده‎های کاربردی ضرورتی مهم برای کشاورزان محسوب می‌شود، اما متاسفانه به دلیل برخی کارشکنی‌ها و بی‌تدبیری‌ها کمبود و یا نبود به‌موقع و به‌اندازه کود نارضایتی‌هایی را برای کشاورزان لرستانی فراهم ساخته است.

 

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز؛ از خرم‌آباد، بدون تردید برای داشتن محصولات کشاورزی سالم بایستی زمینه‌ها و عناصر تحقق این مهم را به خوبی و در زمان نیاز فراهم کرد.

استفاده به‌موقع و به میزان لازم از نهاده‌های مطلوب جهت کشت محصولات از جمله راهکارهای موثر در افزایش تولیدی باکیفیت و همچنین قابل رقابت در بازارهای داخلی و خارجی است.

امروزه به‌کاربردن کود شیمیایی روشی متداول به‌منظور جلوگیری از رشد آفت و بیماری‌های مضر در محصولات است، نهاده‌ای که تعزیراتی بوده و از سوی وزارت جهادکشاورزی در اختیار کارگزاران بخش خصوصی مستقر در سراسر کشور قرار می‌گیرد.

اگرچه تأمین نهاده‎های کاربردی همچون بذر و کود ضرورتی مهم برای کشاورزان محسوب می‌شود، اما متاسفانه به دلیل برخی کارشکنی‌ها و بی‌تدبیری‌های مدیران، کمبود و یا نبود به‌موقع و به‌اندازه برخی نهاده‌ها نارضایتی‌هایی را برای متقاضیان فراهم ساخته است.

با وجود آغاز کشت پائیزه در اغلب استان‌های کشور، اما گویی کشاورزان لرستانی از کمبود کودهای شیمیایی فسفاته برای سم‌زدایی مزارع خود رنج می‌برند، موضوعی که کشت آن‌ها را دچار اختلال کرده و در برخی موارد هزینه‌های هنگفتی را نیز روی دستشان گذاشته است.

این قشر زحمت‌کش جامعه معتقدند کمبود نهاده‌ای همچون کود با وجود دولتی‌بودن تنها در مراکز خدماتی جهاد وجود دارد و دلال‌ها در بازار آزاد با چند برابر کردن قیمت، اقدام به فروش کود موردنیاز متقاضی می‌کنند.

شکی نیست که اعتصاب کامیون‌داران در برهه‌ای از زمان و همچنین قرار گرفتن برخی نهاده‌ها همچون کود اوره در بورس توسط پتروشیمی در حمل و توزیع به‌موقع این کالا اختلال ایجاد کرده بود، اما اکنون چند ماهی از این موضوع و رفع موانع گذشته و به نظر نباید مسئله خاصی برای تأمین منابع وجود داشته باشد.

فروش کود با تعرفه دولتی در بازار آزاد/ وقتی نهاده در مرکز خدمات نیست اما در دست دلال‌ها هست

یکی از کشاورزان خرم‌آبادی که این روزها دغدغه تأمین کود موردنیاز خود را داشته و برای حل این مشکل به مراکز خدماتی مختلف مراجعه کرده است، گفت: متاسفانه با وجود گذشت یک‌ماه از شروع کشت پائیزه اما هنوز به دلیل دریافت نکردن کود موردنیاز اقدام به کشت محصول نکرده‌ایم.

احمد احمدیان‌فرد میزان کود ۲۰ هکتار زمین زراعی خود را حدود ۳۰ تا ۴۰ کیسه کود عنوان و بیان کرد: با این حال مرکز خدمات شهرستان به دلیل کمبود نهاده تنها ۱۳ کیسه برای این میزان زمین اختصاص داده است.

وی خطاب به متولیان بیان می‌کند که چگونه کالایی که تعرفه دولتی داشته در مراکز خدمات وجود ندارد اما به میزان قابل توجه در بازارهای آزاد و با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود.

عرضه «کود چینی» زیر قیمت مصوب/ دستگاه‌های متولی نظارت کنند

احمدیان‌فرد افزود: برای اینکه در تولید محصولات خود متضرر نشویم مجبور به خرید کود در بازار آزاد هستیم، مگر چقدر کشاورز از محصول خود سود می‌برد که بخواهد هزینه‌های هنگفتی را برای تولید آن متحمل شود.

این کشاورز با انتقاد از فروش ارزان و زیر قیمت مصوب برخی کودهای غیراستاندارد و ساخته شده از مصالحی همچون پودر سنگ و گچ تحت‌عنوان «کود چینی» در بازار آزاد انتقاد کرد و از مسوولان نظارتی خواست نسبت به این موضوع ورود جدی داشته باشند.

هیچ‌گونه مشکلی در راستای تأمین نهاده‌های دامی و کشاورزی وجود ندارد

کشاورزان لرستانی در حالی این روزها دغدغه‎ تأمین کود را برای مزارع خود دارند که رئیس جهادکشاورزی استان طی چند روز گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار از نبود هیچ‌گونه مشکلی در راستای تأمین نهاده‌های دامی و کشاورزی خبر داد.

عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه در زمینه کود و بذر خوشبختانه هیچ‌گونه مشکلی در استان نداریم، اولویت نخست سازمان جهادکشاورزی لرستان را تأمین کود فسفاته عنوان کرد.

وی کندی حمل کود و اقلام حمایتی دام را مربوط به بخش دولتی دانسته و واگذاری این کار به بخش خصوصی را راهکار سرعت بخشیدن به موضوع حمل نهاده‌ها بیان نمود.

نبود کود فسفاته به میزان نیاز و اشباع در لرستان/ کشاورزان حق دارند

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی لرستان ضمن پذیرش انتقادهای کشاورزان، از نبود کود فسفاته به میزان نیاز و اشباع در استان خبر داد.

علی خادمی بیان داشت: تأمین کود طی ۶ ماهه امسال روند ضعیفی در استان داشته، البته اعتصاب کامیون‌داران، عدم خرید توسط فروشندگی‌ها و همچنین وارداتی بودن این کالا در تشدید این موضوع بی‌تاثیر نبودند.

وی از ورود بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ تُن کود فسفاته، ۱۵ هزار تُن کود اوره و ۳ هزار تُن کود پتاس از ابتدای سال جاری تاکنون به استان خبر داد.

خادمی با بیان اینکه بیش از ۹۲ درصد کود فسفاته وارداتی است، گفت: هم‌اکنون ۲ هزار تُن کود در حال ترخیص و یا حمل از بندر امام خمینی(ره) به سمت استان داریم که تلاش می‌شود این میزان کود فسفاته برای کشت پائیزه مناطق سردسیر استان به‌کار گرفته شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی لرستان سهمیه ابلاغ وزارت به استان را ۲۱ هزار تُن کود عنوان و بیان کرد: این در حالی است که مصرف کود برای زمین‌های زراعی استان بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تُن بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این مقدار نیاز فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: کود کالایی تعزیراتی بوده و به‌شدت توسط جهاد و تعزیراتی نظارت می‌شود، سیستم توزیع را جهادهای شهرستان بر اساس میزان مالکیت و با توجه به میزان موجودی انجام می‌دهند، ضمن اینکه ۸۰ عامل کارگزار بخش خصوصی توزیع کود شیمیایی را در استان بر عهده دارند.

خادمی کمبود نهاده‌ را عاملی برای بازشدن دست واسطه‌ها جهت تخلف عنوان کرد و گفت: وجود کود با مقادیر بالا در بازارهای آزاد ناشی از تخلف واسطه‌ها و یا ورود بخش قابل‌توجه آن از دیگر استان‌های همجوار است، ضمن اینکه گاهی کشاورزان نیز اقدام به فروش کود اضافی خود در بازار آزاد با قیمت‌های بالا می‌کنند.

این مسوول به تلاش‌های بسیار برای جلوگیری از تخلف‌ها در سطح توزیع اشاره کرد و گفت: در صورت انحراف در این موضوع برخوردهای جدی نیز با افراد متخلف صورت می‌پذیرد.

امکان خطا در زمان توزیع کود دور از ذهن نیست

اگرچه برخی کشاورزان خرم‌آبادی نسبت به نبود اسامی خود در سامانه ثبت اطلاعات جهت دریافت نهاده‌ها انتقاد داشتند اما مدیر جهادکشاورزی این شهرستان بروزرسانی سامانه مذکور را عامل حذف برخی اسامی عنوان کرد.

مراد بیرانوند گفت: کشاورزان با ثبت اطلاعات شخصی و مالکیتی زمین زراعی خود در سامانه کد رهگیری دریافت می‌کنند و بر اساس اطلاعات، کود موردنیاز به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ کمبودی در خصوص تأمین کود در مراکز خدمات شهرستان وجود ندارد، گفت: ۱۲ عامل کارگزاری در خرم‌آباد فعال بوده و کود به میزان لازم برای آن‌ها فرستاده شده است.

بیرانوند نیاز شهرستان را ۱۲ هزار تُن کود سفید، ۶ هزار تُن کود فسفاته و ۲ هزار تُن کود پتاس را بیان کرد و از اعلام نیاز به شرکت خدمات حمایتی استان از ابتدای سال جاری به انواع کود خبر داد.

مدیر جهادکشاورزی خرم‌آباد ادامه داد: با اینکه اعتصاب کامیون‌داران زمان حمل کود از بندر به استان را با تأخیر مواجه کرده بود اما با همکاری برخی دستگاه‌ها همچون سپاه این نهاده به‌طور مرتب به دست کشاورزان رسیده است.

وی با وجود اینکه بازار آزاد به‌وجود آمده را ناشی از فروش مازاد کود توسط کشاورزان عنوان کرد اما بروز خطا در مسیر توزیع را نیز غیرممکن ندانست.

بر اساس این گزارش، لرستان از جمله قطب‌های مهم کشاورزی در کشور محسوب می‌شود، بدون تردید استمرار تولید محصولات باکیفیت در مزارع این استان نیازمند تأمین نهاده‌ها در زمان و نیاز مناسب است.

ضمن اینکه با توجه به گفته‌های کشاورزان مبنی بر فروش «کود چینی» و همچنین کودهایی با تعرفه دولتی توسط دلال‌ها، این بخش از موضوع نیز نظارت بیشتر دستگاه‌های متولی را می‌طلبد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *