اهم اخبار

حال خوش صنعت مکانیزاسیون بعد از انقلاب/ رشد سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون رکورد زد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک مقام مسئول گفت: وضعیت ساخت و تولید انواع ماشین آلات کشاورزی با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، چرا که پیش از انقلاب در سطح کشور تولیدکننده ماشین نداشتیم.

حال خوش صنعت مکانیزاسیون بعد از انقلاب/ رشد سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون رکورد زدکامبیز عباسی رئیس توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از رشد بی سابقه مکانیزاسیون در زیر بخش  مختلف کشاورزی خبر داد و گفت: در پنج سال اخیر بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی صورت پذیرفت.

به گفته وی؛ از نیمه دوم سال ۹۲ همزمان با آغاز کار دولت یازدهم، ماهانه یکصد میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه گذاری صورت گرفت که این امر در طول تاریخ مکانیزاسیون کشور بی سابقه بوده است.

عباسی ادامه داد: در سال های اخیر سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون  تامین بیش از ۹۰ هزار دستگاه تراکتور و ۱۸۵ هزار دستگاه انواع ادوات و تجهیزات کشاورزی را به همراه داشته است.

به گفته این مقام مسئول مکانیزاسیون؛ در زیربخش های مختلف کشاورزی اعم از زراعت، باغبانی، آبزیان، دام و طیور، جنگل و مرتع و گیاهان دارویی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ضریب مکانیزاسیون پس از سال‌ها به رقم ۱٫۶۲ اسب بخار در هکتار رسید، افزود: در طول تاریخ مکانیزاسیون کشاورزی ،دستیابی به این سرانه اسب بخار در اراضی کشور بی سابقه بوده است.

عباسی با اشاره به اینکه توسعه مکانیزاسیون با تکیه ۹۵ درصدی بر صنعت داخل اتفاق افتاده است، بیان کرد: در بسیاری از حوزه های ماشین آلات و ادوات کشاورزی نظیر خاک ورزی تا ۹۹ درصد، ماشین آلات برداشت ۹۰ درصد و تراکتور بیش از ۹۴ درصد به خوداتکایی دست یافتیم و در حوزه فناوری های نوین کماکان نیازمند تامین از مبادی واردات هستیم.

 رشد چشمگیر مکانیزاسیون، دستاورد مهم انقلاب

وی از رشد چشمگیر صنعت مکانیزاسیون در محصولات مختلف کشاورزی  نسبت به سال های قبل از انقلاب خبر داد و گفت: وضعیت ساخت و تولید انواع ماشین آلات کشاورزی و ورود به مزرعه با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، چراکه پیش از انقلاب در سطح کشور تولیدکننده ماشین نداشتیم و تنها به صورت محدود در حوزه گندم مکانیزاسیون توسعه یافته بود.

رئیس توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد در ادامه افزود:  از آنجا که در گذشته کشت و کار به صورت سنتی بود، اعداد و ارقام مکانیزاسیون قابل بیان نیست.

به گفته این مقام مسئول با وجود آنکه کارخانه تراکتور سازی قبل از انقلاب پایه‌گذاری شده بود، اما در آن ایام این کارخانه واردکننده تراکتورهای اروپایی به کشور بود، در حالیکه هم اکنون تولید کارخانه های تراکتور و کمباین کاملا داخلی است.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تمامی کشت و کار شالی در کشور سنتی بود، بیان کرد: براین اساس کشت بیش از ۸۰ درصد غلات از جمله گندم و جو غیرمکانیزه بود و در محصولات دیم به جای بذر کاری عموما بذر پاشی صورت می‌گرفت که خوشبختانه بعد از انقلاب با روند صنعتی شدن بخش تولید، ۱۰۰ درصد کشت چغندر قند و ذرت دانه ای و ذرت علوفه ای و همچنین ۹۰ تا ۹۵ درصد غلات مکانیزه است.

سنتی بودن باغات،  عامل اصلی روند کُند مکانیزاسیون در باغات

عباسی با اشاره به آخرین وضعیت مکانیزاسیون در بخش باغبانی گفت: با توجه به سنتی بودن باغات و برخی مشکلات ساختاری در حوزه باغبانی، مکانیزاسیون در این بخش کماکان نیازمند توسعه است، هر چند که در این ایام ضریب ۲۰ تا ۲۵ درصدی نفوذ مکانیزاسیون در باغات به صورت مطلوبی تحقق یافت.

این مقام مسئول با بیان اینکه پلاک‌گذاری ماشین‌های کشاورزی در دولت یازدهم به نحو مطلوبی پیگیری شد، افزود: تاکنون ۱۶۸ هزار دستگاه انواع تراکتور و کمباین صاحب پلاک راهنمایی و رانندگی و شناسنامه دار شد که به دنبال مدیریت مصرف سوخت در صدد صدور کارت سوخت هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه روش های نوین کشاورزی تحولات مطلوبی اتفاق افتاده است، گفت: سطح زیر کشت کشاورزی حفاظتی و روش‌های کم خاک ورزی و بی خاک ورزی در کشور به ۱٫۷ میلیون هکتار رسیده است که این امر بیانگر حفظ پوشش خاک این اراضی، مدیریت بقایای محصولات کشاورزی، مدیریت مصرف سوخت، صرفه جویی بیش از ۵۰ تا ۶۰ لیتر گازوئیل و کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی مصرف آب در هر هکتار است.

رئیس توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دستاوردهای مهم انقلاب یادآور شد: براساس برآوردهای سال گذشته و امسال به طور متوسط ۳ تا ۴ میلیارد متر مکعب صرفه جویی ناشی از روش های نوین خاک ورزی و خاک ورزی حفاظتی در کشور اتفاق افتاده است، به طوریکه هم اکنون با تکیه بر صنعت داخل و توانمندی های داخلی بخش عمده محصولات کشاورزی به صورت مکانیزه کشت می‌شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *