اهم اخبار

خروج از رکورد اقتصادی منوط به رونق تولید در کشور است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های توزیع و فروش محصولات غذایی گفت: ایجاد یک نگاه مثبت اقتصادی در کشور و دمیدن امید و انگیزه در فضای جامعه می‌تواند زمینه ساز یک حرکت ملی و جهادی باشد.

 

 

مهدی کریمی تفرشی به ایلنا گفت: رهبر معظم انقلاب در شرایطی سال ۹۸ را سال رونق تولید اعلام کردند که کشور با چالش‌های اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و یکی از حساس‌ترین برهه‌های دهه‌های اخیر را پشت سر می‌گذارد. بنابراین انتخاب این رویکرد از سوی ایشان یک تصمیم مهم، استراتژیک و تعیین کننده در نبرد اقتصادی پیش روست که اگر با یک عزم ملی و جهادی از سوی همه دستگاه‌ها عملیاتی شود کشور می‌تواند از پس تمامی تحریم‌ها و محدودیت‌ها به استقلال، خودکفایی و بهبود فضای اقتصادی دست یابد.

وی اظهار داشت: استغنای کشور از بیگانگان چنانچه مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند از مهمترین دستاوردهای توسعه تولید ملی است که به استقلال، خودکفایی و کاهش نیاز به واردات و بالطبع کاهش وابستگی به دلار کمک شایان توجهی خواهد کرد.

کریمی تفرشی گفت: گسترش اشتغال و کاهش معضل بیکاری با توسعه تولید و چرخاندن پر قدرت چرخ های صنعت تحقق خواهد یافت. در سال ۱۳۵۶ میزان تولید ناخالص داخلی ۱۱۹ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۱۳۹۳ با ۱٫۷ درصد رشد به ۲۰۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: اگر چه ایران به لحاظ تولید ناخالص داخلی در رتبه ۱۸ قرار دارد ولی بر اساس پتانسیل‌های بالقوه سرزمینی (وسعت سرزمین، دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی، تعداد همسایگان، بازار منطقه‌، کریدورهای حمل و نقل و ….) و نیروی انسانی (تعداد جمعیت در سن کار و میران تحصیلات)، ایران می‌تواند در رتبه ۱۲ در جهان قرار گیرد و جزو اقتصادهای پیشرو در جهان به شمار آید.

کریمی تفرشی اظهار داشت: دغدغه اصلی کارآفرینان، صنعتگران و تولیدکنندگان وجود موانع، چالش‌ها و مشکلاتی است که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد.

رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان تهران گفت: بی‌ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب و کار از اولین و اصلی ترین موانع تولید در کشور است که به نوعی سرمایه‌گذاران و کسانی که به انگیزه تولید وارد بازار کسب و کار می‌شوند دچار نامیدی و بی‌انگیزگی می‌کند.

وی اذعان کرد: مشکلات اداری موجود برای اخذ مجوز کسب‌وکار و نیز دریافت مالیات‌های سنگین از تولیدکننده در شرایط سخت اقتصادی را می‌توان مانعی بزرگ در مسیر تولید دانست. تغییرات غیرقابل پیش‌بینی قیمت مواد اولیه و محصولات هم تولیدکننده و هم مردم رو دچار فشار و مشکلات متعدد می‌کند.

کریمی تفرشی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم و تعیین کننده در هزینه تمام شده واحدهای صنعتی، نرخ ارز و نوسانات آن است، گفت:  در حال حاضر نحوه تخصیص ارز به واردات مواد اولیه، از دغدغه‌های اصلی فعالان عرصه تولید و صنعت است.

وی افزود: واقعیت غیرقابل انکار این است که تولید در اقتصاد ایران به شدت به واردات کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه وابسته است. با درنظرگرفتن چنین شرایطی، تضعیف ارزش پول ملی، افزایش هزینه‌های تولید، رکود و تعطیلی صنایع را در پی خواهد داشت.

وی گفت: برای اینکه فعالان اقتصادی بتوانند نسبت به ورود به فضای کسب‌وکار و انجام سرمایه‌گذاری ترغیب شده و برای آن برنامه‌ریزی کنند ثبات ارزی یکی از مسائل مهم و تعیین کننده است. بعلاوه عدم امکان پیش بینی وضعیت ارزی نیز می‌تواند امنیت سرمایه گذاران را تهدید کند.

تفرشی افزود: ثبات نرخ ارز و برنامه ریزی صحیح در تخصیص ارز به واردکنندگان مواد اولیه در جهت سهولت تامین مواد اولیه و نیز ماشین آلات تولید از ملزومات اصلی تولید در شرایط فعلی است.

وی با اشاره به اینکه تاخیر در انجام مبادلات بین المللی و ورود موارد اولیه مورد نیاز، تولیدکنندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است، ادامه داد: برای رونق تولید باید فضای رقابتی در بازار تولید ایجاد شود و ضمن بهره مندی درست از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های داخلی کشور، از فناوری‌های جدید تولید در کنار خلاقیت‌ها و ایده های نوین و دانش روز بهره برد.

تفرشی گفت: ارتباط موثر و مدیریت شده صنعت و دانشگاه می‌تواند نقش غیرقابل انکاری در این زمینه داشته باشد. حرکت به سوی تولید محصولات دانش بنیان از مصادیق اقتصاد مقاومتی است و زمینه ساز خودکفایی هرچه بیشتر کشور در تمامی عرصه هاست و علاوه بر تامین نیازهای داخلی و کمک به رفع وابستگی های اقتصادی زمینه ساز حضور قدرتمند در بازارهای جهانی است.

وی افزود: حمایت‌های دولت و همکاری نهادهای بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای برای عبور از موانع تولید و تسهیل قوانین و مقررات کسب و کار می‌تواند بخش مهمی از محدودیت های تولید در کشور را کاهش دهد.

وی ادامه داد: اصلاحات زیرساخت های بانکی با توجه به رسالت سنگین بانک مرکزی در تامین سرمایه در گردش تولید نقش بسیار کلیدی در رفع موانع تولید در کشور دارد.

 کریمی تفرشی گفت: تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی، بخشودگی جرایم بانکی تا حد ممکن، تخصیص وام هایی با تعرفه تولید در اختیار تولیدکنندگان و کمک به صنایع کوچک و زود بازده در جهت جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و صنایعی که با مشکل نقدینگی مواجهند و نیز کمک به طرح‌هایی با پیشرفت بالا جهت رسیدن به بهره برداری از جمله مسئولیت‌های بانک‌ها در مسیر تحقق شعار سال می‌تواند باشد.

وی خاطرنشان کرد: نقش مهم و کلیدی بورس را در تامین مالی اقتصاد نباید نادید گرفت و لازم است سهم بورس در سال ۹۸ در تامین مالی بازار سرمایه افزایش یابد. رونق تولید نه تنها نیازمند تلاش، مجاهدت و فعالیت مضاعف تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و کارآفرینان است بلکه توجه عمیق تر به ظرفیت های داخلی و پتانسیل های مثبت کشور را می‌طلبد.

تفرشی گفت: ایجاد یک نگاه مثبت اقتصادی در کشور و دمیدن امید و انگیزه در فضای جامعه می‌تواند زمینه ساز یک حرکت ملی و جهادی باشد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *