اهم اخبار

خریداری محصول کلزا به صورت تضمینی توسط شرکت بازرگانی دولتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: خرید محصول کلزا به صورت تضمینی توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری و ۳ روز پس از تحویل محصول وجه آن به بهره برداران پرداخت می‌شود.[/heading] به گزارش خبرگزاری موج،در راستای توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور با توجه به تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اهتمام ویژه و خوداتکایی در امر تولید روغن‌های گیاهی و در دستور کار قرار دادن طرح محوری کشت کلزا در کشورمهاجر مشاور وزیر و مجری طرح دانه‌های روغنی از مزارع کلزا در شهرستان‌های مرودشت، شیراز و خرامه بازدید کرد.
مهاجر مشاور وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از مزرعه PVS (انتخاب مشارکتی ارقام) گفت: خرید محصول کلزا به صورت تضمینی توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری و ۳ روز پس از تحویل محصول وجه آن به بهره برداران پرداخت می‌شود.
وی با توجه به این که کلزا سازگاری زیادی برای کشت در اقلیم‌های مختلف استان فارس را دارد، افزود: پتانسیل تولید کلزا بالا بوده و با توجه به در نظر گرفتن نرخ خرید تضمینی این محصول به میزان ۲۵ هزار و ۳۰۰ ریال برای سال زراعی پیش رو، درآمد اقتصادی خوبی برای بهره‌برداران در پی خواهد داشت.
مهاجر خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید دانه‌های روغنی و جلوگیری از واردات بی‌رویه روغن به کشور، استان‌ها شرایط ویژه‌ای را برای کشت این محصول استراتژیک در نظر گرفته‌اند.
صادقی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس از روند توسعه کشت کلزا در استان فارس خبر داد و گفت: کلیه هزینه تولید این محصول شامل تهیه بذر ارقام هیبرید خارجی، تهیه بستر شامل شخم، دیسک و لولر، کاشت توسط کارنده‌ها، علف‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها، برداشت و… به صورت امانی در سال زراعی پیش رو انجام خواهد شد و بهره‌برداران می‌توانند ضمن مراجعه به مراکز خدمات موجود در سراسر استان، نسبت به استفاده از این تسهیلات ویژه اقدام کنند.
وی افزود: با توجه به اهمیت این محصول، ارقام هیبرید فرانسوی کلزا تهیه شده که از مزایای این ارقام هیبرید می‌توان به رشد سریع اولیه، مقاوم به سرما، یکنواختی سبز شدن، صرفه‌جویی در مصرف بذر، کاهش هزینه‌های تولید، قدرت شاخه‌دهی بالا، یکنواختی در گل‌دهی، عدم ریزش دانه و غلاف، افزایش عملکرد و تولید در مقایسه با ارقام موجود و افزایش درآمد کشاورزان اشاره کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی فارس تصریح کرد:در سال زراعی جاری تاکنون بیش از ۲ هزار هکتار کلزا در استان فارس کشت شده است که با توجه به بارندگی اخیر و استقبال کشاورزان در مناطق گرمسیری استان پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل کاشت بیش از ۵ هزار هکتار کلزا در استان فارس کشت شود.
لازم به ذکر است؛در سال زراعی جاری دو مزرعه به عنوان مزرعه الگویی هرکدام با ۱۹ رقم جدید کلزا در طرح pvs در دو شهرستان استان (شیراز و خرامه) به منظور مقایسه عملکرد این ارقام کشت شده و پیش‌بینی می‌شود که عملکردهای بسیار خوبی از این ارقام به دست آید.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *