اهم اخبار

خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰٫۷ میلیون تن فراتر رفت/ رشد وزنی ۴۰ درصدی نسبت به پارسال

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: از فصل برداشت تاکنون مقدار ۱۰ میلیون و ۷۶۳ هزار تن گندم در قالب یک میلیون و ۶۰۰ هزار محموله از کشاورزان در سراسر کشور تحویل گرفته و در مرکزهای استاندارد ذخیره شد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «علی قنبری» افزود: با توجه به تداوم خرید در بیشتر استان های کشور، احتمال دارد امسال با خرید تضمینی بیش از ۱۱میلیون تن رکوردهای پیشین شکسته شود.
وی اعلام کرد یک هزار و ۱۳۲ مرکز خرید فعال، تا اوایل مهرماه محموله های گندم عرضه شده از سوی کشاورزان را تحویل می گیرند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد تاکنون در مقایسه با پایان فصل خرید سال ۱۳۹۴ با ۳۳ درصد رشد روبرو شدیم و در همسنجی با زمان مشابه پارسال نیز میزان خرید ۴۰درصد معادل سه میلیون و ۱۰۰ هزارتن افزایش یافته است.
به گفته وی بیشترین خرید تضمینی گندم در استان های خوزستان با بیش از یک میلیون و ۳۹۶ هزار تن، گلستان با یک میلیون و ۳۵۷ هزار تن، فارس با ۸۹۶ هزار تن، کردستان ۸۰۰ هزار تن و کرمانشاه با ۷۲۰ هزار تن صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: خرید تضمینی گندم در استان های آذربایجان غربی، اردبیل و خراسان رضوی، از ۵۰۰هزار تن فراتر رفته است و استان های آذربایجان شرقی، همدان و لرستان نیز در آستانه خرید نیم میلیون تن گندم قرار دارند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیشترین میزان خرید گندم در کشور را مربوط به دولت هشتم و در سال های ۱۳۸۳تا ۱۳۸۵ با خرید بالای ۱۱میلیون تن اعلام کرد و گفت: امسال کشور برای دومین سال پیاپی در زمینه تامین گندم، خودکفا شده است و با آهنگ کنونی خرید، امکان شکسته شدن رکورد تاریخ تولید و خرید گندم در کشور دور از واقعیت نیست.

** پرداخت ۴۵ درصد مطالبات گندمکاران تاکنون؛ تسویه کامل تا پایان فصل خرید
به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، ارزش ریالی کل گندم ها نزدیک ۱۳۷هزار میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: تاکنون ۴۵ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده و مهمترین دلایل کندی پرداخت ها مشکلات مالی دولت به واسطه کاهش درآمدها و افزایش حجم خرید است.
قنبری اضافه کرد: باقیمانده طلب گندمکاران براساس اولویت تحویل محموله با تامین اعتبارات لازم به مرور زمان توسط بانک کشاورزی به حساب کشاورزان واریز و تا پایان فصل خرید همه مطالبات آنان تسویه می شود.
به گزارش ایرنا، براساس مصوبه دولت امسال هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۶۸ ریال با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید از گندمکاران خریداری می شود.
پارسال نزدیک ۱۱میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در کشور تولید شد که هشت میلیون و ۸۰ هزار تن آن با قیمت گندم معمولی (گندم نان) ۱۱ هزار و ۵۵۰ ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم با قیمت ۱۱ هزار و ۸۸۰ ریال با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید دو درصد توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری شده بود.
پیش بینی می شود در سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۳ میلیون تن گندم در ۶ میلیون هکتار از زمین های آبی و دیم کشور تولید شود که دستکم ۱۰ میلیون تن از آن توسط دولت خریداری می شود و به آرد نانوایی ها اختصاص می یابد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *