اهم اخبار

“خودکفایی واقعی گندم” و “بهترین بودن”/ اسکندری و ادعاهایی که ثابت نشد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حالیکه وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم ادعای “بهترین بودن در میان همتایان خود” را دارد و به گفته او “خودکفایی تنها در آن دوران واقعی بوده است”، آمارها گویای وضعیت دیگری است و نشان می‌دهد که اسکندری رکوردار بیشترین واردات گندم در دوران وزارتش بوده است.

به گزارش ایسنا، خودکفایی گندم و واقعی بودن و غیرواقعی بودن آن ادعایی است که محمدرضا اسکندری – وزیر اسبق جهاد کشاورزی در دولت نهم – آن را مطرح و اعلام کرد که “آمارها در دوره مدیریت او درست بوده و خودکفایی در دوران دولت نهم و اواخر دولت هشتم که او مجری طرح گندم بود، واقعی است و مابقی آن خودکفایی به شمار نمی‌رود“.

چراکه به گفته این آقای وزیر، وقتی که از او درباره خودکفایی گندم پرسیده می‌شود و خبرنگاران به او می‌گویند که چرا در دوره شما واردات گندم آغاز شد و با خودکفایی خداحافظی شد، اینگونه پاسخ می‌دهد که “هیچ‌گاه پنج میلیون تن گندم وارد نکرده‌ام که بگویم خودکفا شده‌ام و خودکفایی در گندم در دوره من واقعی بوده و تمام آمارهایی که در این زمینه داده‌ام درست بوده‌اند. “

گردن وزیر مقصر را بزنید!

البته اسکندری بارها اعلام کرده که “بهترین وزیر کشاورزی ایران پس از انقلاب بوده و حاضر است با همه وزیران کشاورزی پس از جنگ مناظره راه بیندازد تا مشخص شود مشکلات کنونی که برای بخش کشاورزی و کشور به وجود آمده، کیست و هر کسی که مقصر بود آن را محاکمه کنند و حتی می‌توانند گردن او را بزنند! “

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که زبان آمار خلاف این ادعا را ثابت می‌کند و البته علی‌اکبر مهرفرد – معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی – در این باره به ایسنا، گفت: در زمانی یکی از وزرای کشاورزی شرایط اقلیمی و خشکسالی را عامل کاهش تولید محصولات کشاورزی عنوان کرد و  در همان زمان، اسکندری مدعی شد که مدیریت عامل همه چیز است و اگر مدیریت منابع درست بود می‌توانستیم با وقوع خشکسالی نیز تولیدات کشاورزی را حفظ کنیم تا کاهش پیدا نکند، اما شاهد بودیم که در دوره‌ای که خود او که محصول استراتژیک و اساسی به نام گندم به کاهش تولید و افزایش واردات دچار شد، همین آقای وزیر خشکسالی را به عنوان عامل آن معرفی کرد!

وی افزود: برهیچ کس پوشیده نیست گندم در دوره‌ای به خودکفایی رسید که در دولت اصلاحات قرار داشتیم و اسکندری مجری طرح گندم در وزارت حجتی بود و زمانی که او وزیر شد، واردات گندم افزوده و از تولید آن کاسته شد و خودکفایی این محصول استراتژیک به تدریج از دست دادیم.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اگر در دولت یازدهم واردات گندم ادامه پیدا کرد و در برخی سال‌ها شاهد واردات کم سابقه بودیم به دلیل این بود که در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تولید گندم و خرید تضمینی آن به حدود سه میلیون تن رسید و چیزی در ذخایر کشور باقی نمانده بود؛ بنابراین مسئولان به اجبار به سمت واردات گندم حرکت کردند که البته پس از آن شاهد بودیم به تدریج تولید و خرید تضمینی گندم افزایش یافت و به خودکفایی آن رسیدیم و با اعمال ممنوعیت، توانستیم وارداتش را کنترل کنیم.

تکذیب خودکفایی با گندم خارجی

مهرفرد تاکید کرد:البته در وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم و دوازدهم به دنبال حفظ و ارتقای تولید پایدار حرکت کردیم و شاهد تکرار خودکفایی گندم نیز بودیم، اما این مساله که با واردات گندم و محصول خارجی خودکفایی گندم را در دولت یازدهم و دوازدهم رقم زده‌ایم کذب محض است و پایه و اساسی ندارد.

با نگاهی به آمارهای موجود در زمینه‌ی خرید تضمینی، میزان واردات، موجودی کشور و نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم به این نتیجه می‌رسیم که نه تنها واردات بی‌سابقه بیش از ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تنی گندم در هشت ساله دولت‌های نهم و دهم در گمرکات کشور به ثبت رسیده است، بلکه متوسط واردات این محصول استراتژیک در هر سال از دوران مدیریت اسکندری و خلیلیان به عنوان وزرای کشاورزی دولت گذشته نیز بی‌سابقه بوده است جالب‌تر این‌که اسکندری در این میان صدرنشین بوده و با متوسط سه میلیون و ۴۸۹ هزار تنی بیشترین واردات گندم را در دولت‌های گذشته و کنونی به خود اختصاص داده است.

در دوران وزارت اسکندری در بخش کشاورزی یعنی طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ بالغ بر ۱۳ میلیون و ۹۵۷ هزار تن گندم به کشور وارد شده است که این نیز به نوبه خود آمار بی‌سابقه و عجیب و غریبی است که دقیقا گندم در همان سال‌هایی که به اوج تولید خود رسیده بود، وارداتش نیز رکورد می‌شکست، چرا که در این سال‌ها شاهد واردات بیش از دو میلیون تنی در سال ۱۳۸۵ یعنی همان سالی که برای اولین بار گندم را صادر کردیم و شاهد واردات حدود شش میلیون تنی در سال ۱۳۸۷ که تا آن زمان سابقه نداشت بودیم. البته خلیلیان رکورد اسکندری را هم زد و در سال ۱۳۹۱ بالغ بر شش میلیون و ۷۰۸ هزار تن گندم وارد کردیم و خرید تضمینی این محصول نیز در همان سال به کمترین میزان خود طی سال‌های قبل و بعد از آن رسید.

این آمار در وضعیتی که در کنار آن نرخ خرید تضمینی گندم ذره ذره بالا می‌رفت و حتی در برخی سال‌ها شاهد ثابت ماندن قیمت محصولات کشاورزی مانند گندم بودیم به کشاورزان فشار مضاعفی وارد می‌کرد و آنها از بهایی که دولت بابت تحویل محصول‌شان پرداخت می‌کند ناراضی بودند و به گفته آنها گندم در آن سال‌ها هم قیمت کاه و یونجه بود.

از این گذشته با وجود این آمار بی‌سابقه در واردات در خرید تضمینی گندم باز هم به ادعای اکثر مسئولان دولت یازدهم و دوازدهم و آمار موجود رسمی منتشر شده، انبارهای کشور در سالی که دولت گذشته بار و بندیلش را تحویل روحانی و کابینه‌اش می‌داد، خالی بود. کشور به مرز بحران گندم و نان نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد. جالب‌تر این‌که حالا پس از گذشت حدود پنج سال از پایان عمر دولت گذشته و حدود ۹ سال از دوران مدیریت محمدرضا اسکندری در وزارت جهاد کشاورزی دولت نهم، این آقای وزیر چگونه خود را بهترین وزیر کشاورزی ایران پس از انقلاب می‌داند و مدعی است که در دوره او هیچ اشتباهی رخ نداده است؟

تهیه و تنظیم گزارش از خبرنگار ایسنا: روح‌الله رضایی‌مقدم

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *