اهم اخبار

خوردن جگر خام باعث مرگ نوجوان بردسکنی شد/ مردم گوشت را از مراکز تحت کنترل دامپزشکی تهیه کنند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس مرکز بهداشت کاشمر گفت: نوجوان بردسکنی که به دلیل خوردن جگر خام آلوده به سیاه زخم برای درمان به کاشمر انتقال داده شده بود، جان خود را از دست داد.

مجتبی قائمی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، عنوان کرد: براساس آنچه گزارش شده و بررسی‌های صورت گرفته خانواده این فرد دامدار بودند و بدون اینکه دام را به دامپزشک نشان دهند و یا برای ذبح به کشتارگاه ببرند به صورت غیر استاندارد و غیر مجاز اقدام به ذبح گوسفند می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از کشتار در همان محل این پسر ۱۶ ساله بردسکنی اقدام به مصرف جگر گوسفند به صورت خام می‌کند که قبلا نیز این فرد سابقه خوردن جگر گوسفند به صورت خام را داشته است.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر بیان کرد: روز بعد از اینکه این نوجوان جگر خام مصرف می‎کند، حالت مسمومیت می‌گیرد و در همان بردسکن دو مرتبه با مراجعه به پزشک برای درمان اقدام می‌کنند ولی به پزشک اعلام نمی‌شود که جگر خام مصرف کرده به همین دلیل به خاطر شدیدتر شدن بیماری و تب بالا در بردسکن به کما رفته و به کاشمر اعزام می‌شود.

وی اظهار کرد: پس از انتقال به کاشمر و بعد از اینکه خانواده این پسر ۱۶ ساله شرح کامل را ارائه می‎دهند پزشکان به سیاه زخم شک می‌کنند. سیاه زخم دو نوع پوستی و گوارشی دارد و اگر در همان دقایق اولیه اعلام می‌شد که جگر خام مصرف نموده و یا به موقع تشخیص داده می‌شد، بیماری این جوان قابل درمان بود.

قائمی بیان کرد: در کاشمر سالیانه ۱۰ تا ۱۲ مورد سیاه زخم داریم ولی به دلیل تشخیص به موقع تمامی این افراد درمان می‌شوند ولی در این مورد از نوع شدید بوده و اگر همان روزهای اول خانواده فرد می‌گفتند که جگر خام مصرف کرده و به موقع تشخیص داده می‌شد احتمالا این فرد  فوت نمی‌کرد.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر افزود: وقتی فرد بیمار به کاشمر انتقال داده شد در کما بود و عملا کاری برای این فرد نمی‌شد، انجام داد. به رغم اینکه اعضای خانواده از گوشت همان گوسفند مصرف کردند اما قبل از مصرف آن را پخته بودند ولی این پسر ۱۶ ساله جگر را به صورت خام مصرف کرده بود که جان خود را از دست داد.

سیاه زخم یک بیماری عفونی به شدت واگیر است

در همین خصوص مدیر دامپزشکی کاشمر گفت: بیماری سیاه زخم یا شاربون در دام یک بیماری عفونی به شدت واگیر است.

محمد عارفی افزود: سیاه زخم ممکن است مستقیم و یا از طریق دام‌هایی که ناشی از این بیماری تلف شدند وارد بدن دامدار شود، همچنین در زمان بارندگی زیاد و یا سیل و… امکان دارد مکان لاشه‌هایی که در گذشته به همین دلیل دفن شده باشند، شسته شده و مجدد موجب بروز بیماری در آن منطقه شود.

وی با بیان اینکه در زمان سیل و دیگر عوامل خطر بروز این گونه بیماری‌ها وجود دارد، عنوان کرد: به رغم اینکه چند سالی است بروز بیماری سیاه زخم را به دلیل پوشش مناسب دام‌ها و آگاهی دامداران در منطقه نداریم اما مشکل در دامداری‌های چکنه و خرد روستا بوده که آگاهی لازم را از این بیماری‌ها ندارند.

عارفی گفت: برای جلوگیری از ابتلا به سیاه زخم مصرف گوشت و اندام‌های داخلی دام باید از مراکزی که تحت کنترل دامپزشکی کشتار می‌شوند تهیه شده و حتما مرحله پیش سرد طی گردد.

وی اظهار کرد: چون در گذشته دامداران آگاهی و اطلاع لازم را نداشتند هرکجا که قبلا پرورش دام در حد انبوه بوده و یا تلفاتی بوده در صحرا رها می‎کردند و یا زیر لایه نازکی از خاک دفن می‌کردند، امکان دارد منطقه آلوده باشد.

مدیر دامپزشکی کاشمر توصیه نمود؛ چون گوشت یکی از فرآوردهای مورد نیاز برای مصرف و تغذیه انسان‌هاست برای جلوگیری از شیوع بیماری احتمالی باید توجه داشت که حتما گوشت از مراکز مورد تائید دامپزشکی تهیه شود و کشتار در کشتارگاه صورت گیرد.

وی همچنین تاکید کرد: شهروندان به هیچ عنوان نباید گوشت ارزان قیمت تهیه کنند، چون ممکن است دام بیماری خاصی داشته که ارزان خریداری شده و برای فروشنده صرف می‌کند که ارزان بفروشند از سویی گوشت ارزان قیمت اصلا کیفیت ندارد و حجم بیشتر آن چربی است که خاصیت ندارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *