اهم اخبار

خوشه های طلایی گندم در فصل سرما

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حالی که این روزها در اکثر مناطق کشور کشاورزان مشغول کشت گندم هستند، کشاورز سربیشه ای با تجربه موفق از کشت دوم در حال برداشت خوشه های طلایی گندم در فصل سرما است.

 

به گزارش ایرنا این روزها دسترنج کشت دوم کشاورز روستای مختاران شهرستان سربیشه به ثمر نشسته و او مشغول برداشت دانه های طلایی گندم از مزارع خود است.
این کشاورز در این روش، گندم را چهار ماه زودتر یعنی اواخر تیرماه کشت کرده و این روزها فصل برداشت آن فرارسیده است.
کشت دوم گندم الگوی موفقی برای کشاورزان خراسان جنوبی است که با تغییر زمان کشت و دوره آبیاری کمتر، می توانند تولید گندم خود را در سال به ۲ برابر افزایش دهند.
این کشاورز سربیشه ای روز سه شنبه گفت: امسال کشت دوم گندم را در سطح چهار هکتار از مزرعه خود انجام دادم که از هر هکتار ۲٫۵ تا سه تن محصول برداشت خواهم کرد.
علی ماژانی افزود: این روش کشت را در استان برای اولین بار در مزرعه خود انجام دادم و موفق شدم محصول پرباری برداشت کنم.
وی عنوان کرد: با توجه به تجربه اولم، در سال جاری اواخر تیرماه کشت گندم را انجام دادم که برای جلوگیری از احتمال سرمازدگی سال آینده باید کشت محصول را زودتر یعنی در اردیبهشت ماه آغاز کنم.
ماژانی، مدیریت مصرف آب، عدم سم پاشی و تولید ۲ برابر محصول را از مزایای این نوع روش کشت گندم ذکر کرد و گفت: در این الگو، باید گندم به صورت مستقیم کشت شود تا محصول پربارتری برداشت کنم.
وی افزود: سال آینده نیز برای تولید بیشتر گندم از این روش استفاده خواهم کرد و با توجه به تجربه موفق به سایر کشاورزان نیز توصیه می کنم از این روش کشت در مزارع خود استفاده کنند.

**کشت دوم گندم تجربه موفقی است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه هم گفت: این کشاورز نخستین بار در استان اواخر تیرماه نسبت به کشت دوم گندم در مزارع خود اقدام کرد که این روزها فصل برداشت آن فرارسیده است.
مریم جوادی بایگی افزود: کشت دوم گندم در چهار هکتار از اراضی شهرستان کشت شده که پیش بینی می شود از هر هکتار ۲٫۵ تن گندم برداشت شود.
وی بیان کرد: کشت دوم گندم نخستین بار در شهرستان الگویی موفق بود و این کشاورز کشت پر محصولی داشته است.
جوادی با بیان اینکه می توانیم با استفاده از این الگوی کشت، تولید گندم را در شهرستان به ۲ برابر افزایش دهیم گفت: این روش کشت با توجه به فصل سرما دوره آبیاری کمتری نیاز و نقش موثری در مدیریت مصرف آب دارد.
وی افزود: در این روش بهتر است کشاورزان گندم را به صورت مستقیم کشت کنند و در کشت مستقیم هیچ گونه عملیات خاک ورزی اعم از شخم و تسطیح انجام نمی شود و بذر مستقم داخل خاک قرار می گیرد.
مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: تغدیه و افزایش ماده عالی خاک در این روش کشت از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که اگر ماده عالی خاک افزایش یابد باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود.
شهر سربیشه مرکز شهرستان مرزی سربیشه با هشت هزار و ۲۵۱ کیلومتر مربع وسعت در فاصله ۶۶ کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی است.
خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *