اهم اخبار

خیز ایران برای صادرات محصولات غذایی در دوران پساتحریم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رویترز به نقل از یکی از مدیران شرکت بازرگانی دولتی ایران گزارش داد ایران قصد دارد به یک صادر‌کننده عمده غذا تبدیل شود و امیدوار است برداشته‌ شدن تحریم‌ها تجارت بین‌المللی را رونق بخشیده و امکان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را فراهم کند.

به گزارش ایسنا، امیرحسین شاهمیر مدیر بازرگانی خارجی در شرکت بازرگانی دولتی به رویترز گفت: ما آماده یک جهش بزرگ در دوران پساتحریم هستیم و امیدواریم با رفع موانعی که تحریم‌ها برای کشاورزان‌ ایرانی ایجاد کرده بود، شاهد افزایش تولید و حتی صادرات باشیم.

هیات‌های بازرگانی خارجی از زمانی که آمریکا، اتحادیه‌ اروپا و سازمان ملل ماه گذشته با اجرای برجام، تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را رفع کردند به سوی تهران سرازیر شده اند.

به گفته شاهمیر، در میان هیات‌های بازرگانی خارجی همواره بازرگانانی هستند که مایلند در کشاورزی ایران از جمله بخش‌های گندم، نیشکر و میوه‌ها سرمایه‌گذاری کنند. هیات‌های فرانسوی به ویژه به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بازرگانی ایران ابراز علاقه کرده‌اند.

دکتر حسن روحانی رئیس جمهور هفته گذشته اظهار کرد: دولت به دنبال کاهش اتکای ایران به واردات خارجی است که پول آن با درآمدهای نفتی پرداخت می‌شود.

عبدالرضا عباسیان اقتصاددان ارشد در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در این زمینه اظهار کرد: پتانسیل بیشتری در بخش غذای فرآوری شده وجود دارد. ایران در دوران تحریم‌ها اقدامات زیادی برای خودکفایی در تولید داخلی انجام داده که از تولید مربا تا محصولات لبنی و حتی اسپاگتی و ماکارونی را شامل شده است .

به گفته شاهمیر، یک پروژه در استان خوزستان برای توسعه ۵۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی آبی تا ۸۰ درصد کامل شده و تولید گندم و سایر محصولات استراتژیک را افزایش خواهد داد. دولت هزینه این پروژه را ۶۰۰ میلیون دلار برآورد کرده است.

بر اساس این گزارش، ایران ۶٫۱ میلیون هکتار زمین مورد استفاده برای کشت گندم دارد که دو سوم از این زمین‌ها دیمی هستند که آنها را در برابر خشکسالی آسیب‌پذیر می‌کند.

ایران با متوسط بارش سالانه ۲۵۰ میلی‌متر باران یکی از خشک‌ترین کشورهای دنیاست.

اقتصاددان ارشد فائو با بیان اینکه ایران با کمبود شدید آب مواجه بوده و این مساله یک چالش به شمار می‌رود، در اینکه ایران بتواند یک صادرکننده گندم شود، عنوان کرد: به نظر نمی‌رسد این کشور برای این‌که یک صادر‌کننده گندم باشد برتری نسبی داشته باشد.

سازمان بازرگانی دولتی هفته گذشته واردات گندم در سال آینده را به دلیل برداشت قوی محصول و افزایش تولید مورد پیش‌بینی، ممنوع کرد.

محمود حجتی وزیر کشاورزی اظهار کرده ایران همچنان به واردات ذرت و جو وابسته است. ایران امسال را با پنج میلیون تن گندم ذخیره از سال ۲۰۱۵ که سیستم جوی النینو بارندگی شدید و برداشت خوبی را به همراه آورده بود، آغاز کرد.

به گفته شاهمیر تولید شکر هم افزایش خواهد یافت، اما ایران برای تامین تقاضای روبه رشد پیش‌بینی شده همچنان به واردات نیاز خواهد داشت.

ایران در حال حاضر سالانه ۱٫۵ میلیون تن شکر تولید و یک میلیون تن وارد می‌کند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *