اهم اخبار

خیز واردات گوشت به ایران بالا گرفت/ طیب نیا هم واکنش نشان داد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در هفته ای که پشت سر گذاشتیم خبرهایی از واردات گوشت و قاچاق‌های میوه‌های خارجی به کشور حاشیه‌هایی را ایجاد کرد در این گزارش از موضوع این دغدها پردبرداری می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، هفته گذشته روزنامه استرالیایی فارم ویکلی طی گزارشی نوشت علی‌رغم کاهش چشمگیر در تعداد گله‌های گوسفند استرالیا، صادرکنندگان گوشت و شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی این کشور امیدوارند به دنبال لغو تحریم‌های ایران بتوانند بازار قدیمی این کشور را احیا کنند.

هرچند کاهش چشمگیر در تعداد گله‌های گوسفند استرالیا به حدود ۷۰ میلیون رأس، امکان صادرات گوشت گوسفند به بازارهای سنتی به ویژه خاورمیانه را محدود کرده است، اما مقامات صنعتی استرالیا می‌گویند فروش گوشت بره و گوسفند به این مناطق، چشم‌انداز خوبی دارد.

صادرات گوشت گاو به خاورمیانه نیز به علت کمبود عرضه و وجود رقابت در قیمت میان استرالیا و برزیل به طور کلی ثابت است یا کاهش یافته است.

شرکت‌های صادراتی استرالیا نظیر فلچر اینترنشنال، شرکت‌های ویکتورین اسکورپیو فودز و اینتراگری و شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی نظیر مانیلدرا، تیز و جی‌بی‌اس در ماه فوریه برای یک نشست دوجانبه با تاجران گوشت در تهران حضور داشتند.

اگرچه فروش مواد غذایی در تحریم‌های سازمان ملل وجود نداشت و ایران حدود ۱۳۷ هزار تن گوشت قرمز از کشورهای مختلف در سال گذشته وارد کرده است اما پایان چندین دهه تحریم‌های و محدودیت‌های تجاری آمریکا علیه ایران، فعالیت‌های سرمایه‌ای و اقتصادی را آزاد خواهد کرد و فرصت‌های فروش مواد غذایی ایجاد خواهد کرد.

ارزش روابط تجاری ایران و استرالیا در زمینه صادرات محصولات کشاورزی، در ۲۰ سال پیش، به حدود یک میلیارد دلار می‌رسید اما سال گذشته این رقم به ۳۶۰ میلیون دلار کاهش یافت. در دوره تحریم‌ها در برخی از دوره‌های زمانی تقریباً هیچ صادرات گوشت قرمزی از استرالیا به ایران صورت نگرفته است اما در سال ۲۰۱۴ این رقم به حدود ۳٫۴ میلیون دلار رسید.

خاورمیانه ۳۱ درصد صادرات گوشت گوسفند و ۲۹ درصد صادرات گوشت بره استرالیا را به خود اختصاص داده است و تقریباً تمامی صادرات ۲٫۱ میلیون گوسفند زنده را در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ از آن خود کرده است.

وزیر اقتصاد پس از گذشت یک هفته واکنش نشان داد و عنوان کرد: به وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه دستور دادم از میوه‌های وارداتی در ادارات استفاده نکنند.

افزایش واردات بی رویه میوه به کشور، بدون نظارت و تأمین سلامت و بهداشت جامعه از مبادی رسمی کشور بازتاب زیادی داشت، طوری که هیات وزیران دستور رسیدگی این موضوع را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرد، تا حتی در صورت لزوم در تعرفه واردات میوه نیز بازنگری شود.

به همین منظور وزیر مبنی بر اینکه چرا میوه‌های وارداتی از بازاچه‌های مرزی بدون نظارت و کنترل و با حمایت استانداران به داخل کشور وارد می‌شود، نمونه این میوه‌ها در وزارت اقتصاد مشاهده می‌شود، گفته بود: واردات میوه ممنوع نیست و البته میوه‌هایی که از بازارچه‌های مرزی نیز وارد می‌شود، با نظارت گمرک است.

یک هفته پس از این موضوع علی طیب‌نیا در واکنش به استفاده از میوه‌های وارداتی در تشریفات و پذیرایی از میهمانان در برنامه‌های این وزارتخان اظهار کرد: به مسئولان وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه دستور دادم که از میوه‌های وارداتی استفاده نکنند.

وی افزود: در دفترم از این میوه‌ها استفاده نمی‌کنم، بنابراین نباید در پذیرایی وزارتخانه نیز از میوه وارداتی استفاده شود.

وزیر اقتصاد یادآورد شد: در خانه نیز میوه وارداتی مصرف نمی‌کنیم، اعتقاد دارم تا زمانی که میوه داخلی وجود دارد نباید از نوع وارداتی مصرف کرد، مگر اینکه در داخل تولید وجود نداشته باشد. بهترین میوه‌های دنیا را در ایران داریم.

 در روزهای پایانی سال قیمت‌ها به طور کلی در بازار میوه و تره‌بار تغییر چندانی در مقایسه با ماه گذشته نکرده اما محصولاتی از قبیل گوجه فرنگی، پیاز، هندوانه و لیموترش با وجود کاهش اندک قیمت، هنوز هم نرخ‌های بالایی دارند.

بررسی قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار طی دهه دوم اسفند نشان می‌دهد که قیمت‌ها با تغییر چندانی روبرو نشده و بیشتر اقلام با ثبات نسبی همراه هستند. لذا در روزهای باقی مانده از سال ۱۳۹۴ ضروری به نظر می‌رسد دستگاه‌های مربوطه توجه و نظارت بیشتری به قیمت‌ها داشته باشند تا زمینه برای سوءاستفاده و گران فروشی برخی افراد در پایان سال فراهم نشود.

به عنوان نمونه در بازار میوه سیب درجه یک به طور متوسط کیلویی ۵۵۰۰ تومان، سیب درجه دو کیلویی ۲۵۰۰ تومان، پرتقال کیلویی ۲۸۰۰ تومان، خیار بوته‌ای کیلویی ۲۵۰۰ تومان، خیار گلخانه‌ای کیلویی ۴۰۰۰ تومان، انار درجه یک کیلویی ۴۸۰۰ تومان، انار درجه دو کیلویی ۲۸۰۰ تومان، موز کیلویی ۳۵۰۰ تومان، گریپ فروت کیلویی ۲۸۰۰ تومان و لیمو شیرین کیلویی ۴۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

همچنین هر کیلوگرم میوه بِه ۸۰۰۰ تومان و هر دانه آووکادو ۱۰ هزار تومان قیمت دارند که گران‌ترین میوه‌ها در بازار محسوب می‌شوند.

در میان انواع تره‌بار نیز هر کیلوگرم سیب زمینی ۱۵۰۰ تومان، کلم سفید ۱۸۰۰ تومان، کاهو ۱۳۰۰ تومان، بادمجان، کدو و شلغم ۲۰۰۰ تومان عرضه می‌شود اما از گران‌ترین اقلام تره‌بار می‌توان به گوجه فرنگی درجه یک با قیمت کیلویی ۵۰۰۰ تومان، هندوانه با قیمت کیلویی ۳۰۰۰ تومان و لیموترش با قیمت کیلویی ۸۵۰۰ تومان اشاره کرد.

همچنین قیمت پیاز که طی روزهای اخیر به کیلویی ۶۰۰۰ تومان رسیده بود، هرچند به کیلویی ۳۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرده اما این نرخ برای این محصول که روال قیمت آن هزار تا ۱۵۰۰ تومان است، همچنان زیاد است که طبق وعده دست‌اندرکاران بخش کشاورزی با عرضه محصول جدید از بندرعباس و چابهار، قیمتش بازهم کاهش می‌یابد.

البته طی روزهای اخیر بازار میوه و تره‌بار میزبان میهمان ناخوانده‌ای به نام میوه‌های قاچاق بود که در پی آن وزارت‌خانه‌های مربوطه از قبیل وزارت کشور، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشست‌ها و اوتیماتوم‌هایی به قاچاق‌چیان و دست‌اندرکاران این واردات غیر قانونی داشتند. البته این موضوع بی‌حاشیه نماند و اخیراً اخباری مبنی بر اتهامات برخی افراد حقوقی از قبیل رییس اتحادیه بارفروشان در ورود میوه‌های قاچاق شده و دست داشتن آن‌ها در این امر مطرح شد که البته وی این موضوع را تکذیب و اعلام کرده که علیه تعزیرات حکومتی، شهرداری و همه مسببان این اتهام، اقامه دعوا و شکایت می‌کند.

اما امید است با توجه به تولید گسترده و متنوع محصولات کشاورزی و انواع میوه در کشور و همچنین بی‌نیازی از واردات، دیگر شاهد ورود غیرقانونی محصولات کشاورزی که هم سلامت جامعه را زیر سؤال می‌برد و هم بازار داخلی را برهم می‌ریزد، نباشیم.

 

انار درجه دو

۲۸۰۰ تومان

موز

۳۵۰۰ تومان

گریپ فروت

۲۸۰۰ تومان

خرمالو

۴۸۰۰ تومان

انگور

۲۵۰۰ تومان

سیب فرانسوی

۶۰۰۰ تومان

لیمو شیرین

۴۵۰۰ تومان

به

۸۰۰۰ تومان

آووکادو (هر دانه)

۱۰ هزار تومان

 

انواع تره‌بار

متوسط قیمت

سیب زمینی

۱۵۰۰ تومان

پیاز

۳۵۰۰ تومان

کلم

۱۸۰۰ تومان

کاهو

۱۳۰۰ تومان

هویج

۲۱۰۰ تومان

بادمجان

۲۰۰۰ تومان

کدو

۲۰۰۰ تومان

شلغم

۲۰۰۰ تومان

چغندر

۱۹۰۰ تومان

لیموترش

۸۵۰۰ تومان

فلفل دلمه‌ای

۲۰۰۰ تومان

گوجه فرنگی درجه یک

۵۰۰۰ تومان

گوجه فرنگی درجه دو

۲۵۰۰ تومان

هندوانه

۳۰۰۰ تومان

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *