اهم اخبار

دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار مطرح کرد؛ صادرات تخم‌مرغ تنها راه حل تعادل قیمت/ ورشکستگی مرغداران در راه است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

طلاکش گفت: با توجه به مازاد تولید، باید ماهانه تا سقف ۱۰ هزار تن تخم‌مرغ به منظور تعادل قیمت صادر شود.

 

 

فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از قیمت کنونی تخم مرغ در بازار اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۶ هزار و ۲۰۰ تومان بوده که با قیمت تمام شده خود فاصله معناداری دارد.

دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را بالای ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: در شرایطی که مرغداران نیاز به نقدینگی کافی دارند و نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری می‌کنند، بنابراین استمرار فروش تخم مرغ کمتر از قیمت تمام شده موجب شده تا بسیاری از مرغداران از صحنه تولید خارج شوند.

طلاکش صادرات تخم مرغ را امری ضروری دانست و گفت: با توجه به روند نزولی قیمت تخم مرغ، اگر امکان صادرات به بازار‌های هدف فراهم نشود، به سبب مازاد تولید قیمت تخم مرغ درب مرغداری در فروردین به کمتر از ۵ هزار تومان می‌رسد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به قیمت تمام شده تولید، مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ با زیان یک هزار و ۳۰۰ تومانی روبه‌رو هستند که ادامه این روند برای صنعت مرغداری فاجعه‌ای بیش نیست.

وی قیمت منطقی هر عدد تخم مرغ در خرده فروش ۶۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: براساس گزارش‌های استانی، قیمت هر عدد تخم مرغ در استان‌های مختلف ۶۵۰ تومان است که این رقم تا حدی بالاست.

دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار قیمت تخم مرغ را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: فروش تخم مرغ با نرخ بالاتر از ۶۵۰ تومان در خرده فروشی را اجحاف در حق مصرف کنندگان است.

طلاکش صادرات تخم مرغ را تنها راه حل تنظیم بازار برشمرد و گفت: ماهانه ۸۵ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که برای تعادل قیمت باید ماهانه تا سقف ۱۰ هزارتن تخم مرغ صادر شود.

این مقام مسئول قیمت تخم مرغ در بازار را پیش بینی کرد و افزود: با استمرار ممنوعیت صادرات پیش بینی می‌شود که قیمت تخم مرغ در دهه دوم فروردین به کمتر از ۵ هزارتومان برسد که این امر خطر جدی برای آینده تولید پیش بینی می‌شود.

طلاکش با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی تعریفی ندارد، بیان کرد: در شرایط کنونی پشتیبانی امور دام ۳۰ درصد نیاز مرغداران را تامین می‌کند و مرغداران ناگریزند مابقی نیازشان روزانه از بازار آزاد خریداری کنند.

دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار ادامه داد: براساس بخشنامه اخیر وزیر جهاد کشاورزی، حمل و نقل نهاده‌های دامی از ۲۵ تا ۲۶ اسفند به کندی صورت می‌گیرد و در ایام تعطیل حمل و نقل متوقف می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید تمهیداتی بیندیشد تا زمان اجرای این بخشنامه به تعویق بیفتد و در غیر این صورت مرغداران در تامین نهاده‌ها دچار مشکل خواهند شد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *