اهم اخبار

دبیر انجمن برنج ایران خبر داد: قیمت برنج تا دو هفته آینده کاهش می‌یابد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر انجمن برنج ایران گفت: هر کیلوگرم برنج بومی درجه یک، دو الکه با حداکثر بین دو تا سه درصد شکستگی، بین ۹۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان به فروش می رسد

جمیل علیزاده شایق-دبیر انجمن برنج ایران- در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص وفور برنج خارجی در بازار این استان و اظهارات استاندار مازندران مبنی بر اینکه پس از پایان زمان قانونی واردات برنج، توزیع برنج در بازار به منزله قاچاق بوده و با توزیع کنندگان و واحدهای صنفی متخلف برخورد می‌شود، بیان داشت: طرح مبارزه با خرید و فروش برنج خارجی در این استان فانتزی است؛ چرا که قابلیت اجرایی ندارد و نمی توان به بهانه حمایت از تولیدات داخلی انتخاب مردم را در این استان محدود کرد.

وی افزود: در سال‌های ۶۳ و ۶۴ نیز  خروج برنج تولیدی این استان ممنوع بود؛ اما چندین تن برنج از این استان به دیگر نقاط کشور حمل شده است؛ ممنوعیت برای خرید و فروش این محصولات راه درستی نیست؛ چراکه این محصولات در در مهلت قانونی و قبل از زمان اعلام ممنوعیت واردات برنج وارد بازار شده است، کسانی هم هستند که توان خرید برنج داخلی را ندارند و نمی توان با ممنوعیت انتخاب این افراد را محدود کرد.

دبیر انجمن برنج ایران در پاسخ به این سوال که دلیل اصلی گرانی، نوسان قیمت و عرضه نشدن برنج کیفی در بازار بخصوص در ماه های اخیر چیست، اظهار داشت: عامل اصلی گرانی این محصول در بازار حضور دلالان و مهمتر از آن، نبود کنترل دستگاه های نظارتی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

او در ادامه تاکید کرد که در اوج برداشت برنج در مازندران و آغاز برداشت این محصول در گیلان هر کیلوگرم برنج بومی درجه یک، دو الکه با حداکثر بین دو تا سه درصد شکستگی، بین ۹۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان به فروش می رسد؛ همچنین هر کیلوگرم برنج پرمحصول نیز با قیمت هایی بین ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان به فروش می رسد. قیمت برنج برداشت شده امسال از شالیزارها طی یک تا دو هفته آینده کاهش پیدا می کند.

شایق در رابطه با بالا بودن مصرف سرانه برنج در کشور بیان داشت:  متوسط مصرف سرانه برنج در دنیا از ۳۶ کیلوگرم پایین‌تر  و در ایران بیشتر از این مقدار است،  در حال حاضر مصرف سرانه این محصول در کشور بین ۳۶تا ۳۷ کیلوگرم برآورد می‌شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *