اهم اخبار

دبیر انجمن صنایع قند و شکر: مصوبه افزایش قیمت شکر هنوز اجرا نشده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر اعلام کرد که با وجود تصویب افزایش هشت درصدی قیمت شکر هنوز این مصوبه ابلاغ نشده و اعتراض و نارضایتی صنایع در سال آینده قطعا یکی از عوامل کاهش تولید خواهد بود.

 بهمن دانایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای قیمت مصرف‌کننده هشت درصد مجوز افزایش قیمت به صنایع قند و شکر داده شده اما هنوز این مصوبه ابلاغ نشده است. با وجود شروع کار کارخانه‌ها و خرید محصول از کشاورز، پولی به تولیدکنندگان داده نشده و بیش از ۶۰۰ هزار تن شکر تولید شده در انبار کارخانه‌ها بلاتکلیف مانده است.

وی افزود: در سال گذشته قیمت تمام شده شکر کیلویی ۲۷۵۶ تومان بود که دولت به صنایع اعلام کرد محصول‌شان را کیلویی ۲۵۲۰ تومان بفروشند و ۲۳۶ تومان مابه‌التفاوت از دولت دریافت کنند که با اعمال مصوبه افزایش هشت درصدی قیمت فروش شکر بدون احتساب مابه‌التفاوت به حدود ۲۷۲۲ تومان می‌رسد.

دانایی یادآور شد: اکنون شکر کیلویی ۲۵۲۰ تومان در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد که با اجرای مصوبه جدید حدود کیلویی ۲۰۰ تومان به این نرخ اضافه می‌شود و کیلویی ۲۷۲۲ تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار خواهد گرفت.

دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر ادامه داد: وضعیت تولید شکر تا امروز مناسب بوده و به همه پیش‌بینی‌های مدنظر در زمینه‌ تولید این محصول استراتژیک دست یافتیم و امسال بالغ بر یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن شکر تولید خواهد شد، چرا که بیش از هفت میلیون تن نیشکر و پنج میلیون تن چغندرقند تحویل گرفته‌ایم.

دانایی گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان بابت خرید محصول امسال‌ بدهکاریم، در حالی که هنوز قیمت فروش نداریم و بیش از ۶۰۰ هزار تن شکر تولید شده در انبارهای کارخانه‌ها بلاتکلیف است که با ادامه این وضعیت نه تنها کشاورزان بابت تاخیر در دریافت بهای محصول‌شان ناراضی خواهند بود و سال آینده میزان کشت خود را کاهش خواهند داد، بلکه کارخانه‌ها هم دیگر صرفه اقتصادی چندانی برایشان ندارد و به تولید مانند گذشته با انگیزه ادامه نخواهند داد.

وی اظهار کرد: بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان به دولت بابت پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و فروش شکر برای سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ طلبکاریم که این خود نیز فشار مالی بسیاری روی کارخانه‌ها اعمال می‌کند، اما با توجه به محدودیت مالی تاکنون این مساله را پیگیری نکرده‌ایم که مسئولان باید بیش از پیش به این مساله توجه کنند تا برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای خودکفایی شکر لطمه نبیند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *