اهم اخبار

دبیر انجمن صنایع لبنی کشور:کاهش قدرت رقابت ایران با عربستان در صادرات لبنیات

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر انجمن صنایع لبنی کشور گفت: دولت عراق تعرفه واردات شیر و خامه ایران را از ۱۵ به ۴۰ درصد افزایش داده اما تعرفه صادراتی رقبای ایران یعنی ترکیه، مصر و عربستان را افزایش نداده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا باکری در مصاحبه با رادیو افزود: طی چند ماهه گذشته نیز تعرفه صادرات پنج درصدی ماست ایران به عراق به ۲۵ درصد رسید.

وی همچنین اظهارداشت: افزایش تعرفه ها به مرور صادرات لبنیات را غیر رقابتی و همینطور موقعیت اقلام لبنی ایران را از حیث بهای مورد عرضه در عراق نسبت به رقبا (ترکیه، عربستان و مصر) ضعیف تری می کند.

دبیرانجمن صنایع لبنی کشورگفت: مقامات اتاق مشترک ایران و عراق باید هرچه سریعتر این موضوع را پیگیری کنند تا معلوم شود تکرار مداوم این افزایش ها چیست؟

وی در ادامه افزود: سال گذشته نیز چنین اتفاقی افتاد خوشبختانه با پیگیری مقامات ایرانی دولت عراق ضمن بررسی موضوع تعرفه ها را به حالت قبلی بازگرداند.

باکری در پاسخ به این پرسش که آیا این افزایش تعرفه مختص ایران است یا شامل حال رقبا ( ترکیه ، مصر و عربستان) نیز می شود، اظهارداشت: این رشد تعرفه تنها مربوط به جمهوری اسلامی است چرا که ترکیه با کشور عراق پروتکل امضا کرده و همینطور مصر و عربستان عضو اتحادیه عرب هستند که تعرفه بین اعضا این اتحادیه معنی ندارد.

وی در پاسخ به سئوالی دیگری مبنی بر اینکه چرا ایران مانند ترکیه با عراق پروتکل اقتصادی امضا نکرده است، گفت: بطورکلی بعد اقتصادی هیچ وقت در محوریت مناسبات بین دو کشور ایران و عراق قرار نگرفته بلکه بیشتر بعد سیاسی و امنیتی مورد توجه بوده است.

وی افزود: اقدامات اساسی باید در بحث ارتباطات اقتصادی بین ایران و عراق صورت گیرد تا روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور به بهترین نحو امکان پذیر باشد.

دبیرانجمن صنایع لبنی کشور اظهارداشت: به رغم تمامی این موارد و مسائل ایران سهم خوبی در بازار کشور عراق به ویژه در حوزه لبنیات به خود اختصاص داده بنابراین می طلبد مقامات دو دولت پروتکل های اقتصادی فی مابین امضا تا مانع بروز چنین تغییر و تحولاتی در آینده شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *