اهم اخبار

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران:واردات ۲۱۰ هزارتن روغن پالم طی شش ماه/ کاهش ۴۵ درصدی واردات روغن پالم نسبت به دو سال گذشته

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading] دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، ادعاهای مطروحه مبنی بر افزایش واردات روغن پالم را تکذیب کرد و گفت: طبق سهمیه بندی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از ابتدای سالجاری تاکنون حدود ۲۱۰ هزارتن روغن پالم وارد کشور شده است.[/heading]

محمد قبله روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: براساس مجوز و سهمیه بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجموع امسال باید ۴۲۰ هزارتن روغن پالم وارد کشور شود که میزان واردات این محصول در هر سه ماه، حدود ۱۰۵ هزارتن است.
وی اظهار داشت: طبق این دستورالعمل امکان واردات بیش از ۱۰۵ هزارتن در هر سه ماه وجود ندارد، بنابراین ادعاهای مطروحه درخصوص افزایش واردات روغن پالم بی پایه و اساس است.
وی بخشنامه روغن پالم وارداتی سال ۹۳ را نیز ۴۲۰ هزار تن برشمرد و گفت: سال گذشته به دلیل اینکه نخستین سال اصلاح واردات روغن پالم به کشور بود حدود ۱۰ تا ۱۵ هزارتن روغن پالم مازاد وارد کشور شد که در مجموع میزان واردات روغن پالم به ۴۳۰ تا ۴۳۵ هزار تن رسید که این موضوع امسال اصلاح شده تا افزایشی در واردات این روغن نداشته باشیم.
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، از کاهش ۴۵ درصدی واردات روغن پالم امسال نسبت به سال ۹۲ خبر داد و افزود: در سال ۹۲ حدود ۷۵۰ هزارتن روغن پالم وارد کشور شده بود که با کاهش واردات، این میزان امسال به ۴۲۰ هزارتن رسیده است.
وی تصریح کرد: مصرف روغن خام مورد نیاز کشور سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن است.
قبله، مجموع روند واردات روغن خام به کشور را طی سالجاری کاهشی برشمرد و گفت: قرار است برای فعال سازی صنعت روغن کشی کشور، امسال یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن روغن خام از محل واردات و ۳۰۰ هزارتن از محل واردات دانه های روغنی تامین شود.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن روغن خام از انواع آفتابگردان، سویا و پالم وارد کشور می شود که سرانه مصرف این محصول در ایران سالانه بین ۱۷ تا ۱۹ کیلوگرم است.
همچنین ۴۷ کارخانه تولیدکننده روغن نباتی تحت پوشش این انجمن صنفی فعالیت دارند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *