اهم اخبار

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر: واردات ۳۱۵ هزار تن شکر‌ التهاب بازار را کم کرد/ ورود ۲ محموله به کشور تا اول مرداد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با اشاره به مجوز واردات ۴۸۰ هزار تن شکر خام گفت: تا دو هفته آینده ۳۱۵ هزار تن شکر‌خام به کشور وارد می‌شود.

بهمن دانایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه التهاب بازار شکر کمتر شده است، گفت: هفته گذشته با دستور وزیر جهاد کشاورزی شرکت بازرگانی دولتی ایران اقدام به عرضه ذخایر خود در بورس کالا کرد و با عرضه شکر توسط شرکت توسعه نیشکر قطعا شرایط به روال عادی بازمی‌گردد.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر  افزود: روز گذشته ۹ هزار و ۲۰۰ تن شکر سفید با نرخ مصوب ۲۳۰۰ تومان در بورس کالا عرضه شد که تنها ۳ هزار و ۲۵ کیلوگرم آن جذب شد.

وی افزود: ۱۰ روز پیش یک کشتی ۶۵ هزار تنی حامل شکرخام به کشور وارد شد که کارهای تخلیه، بارگیری و انتقال کالای آن به کارخانه‌های قند و شکر در حال انجام است.

دانایی با بیان اینکه تا چند روز آینده در مجموع ۱۸۰ هزار تن شکر‌خام به کشور وارد می‌شود، بیان داشت: کشتی ۶۵ هزار تنی دیگر هم به بندر امام وارد شده که آماده تخلیه است و تا دو روز آینده کشتی سوم حامل شکرخام به کشور وارد می‌شود.

وی بیان داشت: علاوه بر ۳ کشتی مذکور ۲ کشتی دیگر با ۱۳۵ تن شکرخام در حال حرکت به سمت ایران است که پیش‌بینی می‌شود حداکثر در هفته اول مرداد این کشتی‌ها هم به بنادر کشور برسند.

دانایی با بیان اینکه سال گذشته ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن چغندرقند در کشور تولید شد، بیان داشت: پیش‌بینی ما از تولید این محصول در سال زراعی جاری بیش از ۶ میلیون تن است.

وی با بیان اینکه به علت افزایش تولید امسال کارخانه‌های قند و شکر کار خود را زودتر آغاز می‌کنند، گفت: هر سال کارخانه‌های قند و شکر فعالیت خود را در نیمه دوم شهریور آغاز می‌کردند که امسال آغاز فعالیت این کارخانه در نیمه اول شهریور ماه خواهد بود.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر در پاسخ به این سؤال که با توجه به مجوز واردات ۴۸۰ هزار تن شکرخام بقیه شکرخام چه زمانی وارد می‌شود، گفت: اگر کارخانه‌ها کارهای لازم برای واردات شکر خام را قبل از فصل برداشت انجام دهند و کشتی حامل شکر خام آنها روی آب باشد الزاما این کشتی‌ها در فصل برداشت به کشور وارد می‌شود در غیر این صورت واردات آن موکول به پایان برداشت چغندر می‌شود.

دانایی با بیان اینکه در تولید شکر در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته‌ایم، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بین یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن شکرسفید در کشور تولید شود.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر بیان داشت: در سال‌های ۹۲ یک میلیون و ۱۲۲ هزار تن، ۹۳ یک میلیون و ۳۳۵ هزار تن، ۹۴ یک میلیون و ۵۲۴ هزار تن شکر سفید در کشور تولید شده است.

وی قیمت خرید تضمینی چغندر در سال جاری را ۲۹۱٫۶ تومان عنوان کرد و گفت: سال گذشته قیمت خرید تضمینی چغندر ۲۷۰ تومان بود.

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *